Dertig ongeautoriseerde drones per dag rond Brussels Airport, 15 verdachte vluchten boven Elsenborn

Dertig ongeautoriseerde drones per dag rond Brussels Airport, 15 verdachte vluchten boven Elsenborn
okt, 3 2025 Jeroen Van Der Kamp

Toen Johan Decuyper, CEO van Skeyes op 3 oktober 2025 meldde dat zijn dochteronderneming SkeyDrone gemiddeld dertig ongeautoriseerde drones per dag opspoort in de lucht rond Brussels Airport, deed hij één van de grootste waarschuwingen voor droneveiligheid in België klinken. Nog intenser werd de discussie toen tien tot vijftien onverklaarde drones de grens over vlogen en ‘s nachts werden gezien boven Militair trainingsgebied Elsenborn, een basis vlakbij de Duitse grens. De Belgische defensie en de politie van Düren onderzoeken het incident nog, terwijl experts waarschuwen voor een groeiende Europese trend van illegale drone‑activiteiten.

Achtergrond en groei van ongeautoriseerde dronevluchten

In 2024 telde België meer dan 31.000 dronevluchten in luchtvaartgevoelige zones, waarvan negen op de tien zonder toestemming plaatsvonden, meldt de Vlaamse krant L’Echo. Skeyes registreerde dat bijna 21.000 vergunningaanvragen werden ingediend voor operaties rond de grote luchthavens – Brussel, Charleroi, Luik, Antwerpen, Oostende en Kortrijk – en voor militaire gebieden. Dit is een stijging van 40 % ten opzichte van 2022. Toch vliegen niet al die aanvragen, omdat bijvoorbeeld slecht weer of technische problemen de realisatie verhinderen.

Detectie rond Brussels Airport

De geautomatiseerde sensoren van SkeyDrone scannen continu de 5‑kilometer radiale zone rondom Brussels Airport. Wanneer een ongeautoriseerd apparaat wordt aangetroffen, wordt de positie in real‑time doorgegeven aan de politie, die vervolgens de piloot kan opsporen. "De meeste drones die we zien zijn recreatief en komen van mensen die geen vluchtplan hebben aangevraagd," legt Decuyper uit. "Zelden vormt een drone een serieuze veiligheidsdreiging, maar we moeten alert blijven."

Volgens de laatste cijfers meldt SkeyDrone een gemiddeld dagtempo van dertig onbemande vliegtuigen die zonder vergunning door de lucht bewegen. De meeste hiervan worden binnen enkele minuten gelokaliseerd en door de luchtvaartautoriteit geblokkeerd.

Incident op militair trainingsgebied Elsenborn

Vroeg op 2 oktober 2025, kort na middernacht, registreerde een testopstelling voor anti‑drone‑systemen – ontwikkeld door een Belgische start‑up – vijftien kleine onbemande vliegtuigen die van Belgisch grondgebied richting Duitsland doorden. De testinstallatie stond op Elsenborn, een militair trainingscorpus met bossen, modder en wilde zwijnen, waar nieuwe rekruten en elite‑eenheden worden opgeleid.

Journalist Jens Franssen van VRT meldt dat de drones "bij toeval" werden opgemerkt, omdat de apparatuur juist werd gekalibreerd. Duitse politie in Düren zag dezelfde vliegtuigen hun lucht in gaan en volgde het traject tot aan de grens. De drones leken systematisch van België naar Duitsland te vliegen, zonder dat er op Elsenborn zelf drone‑oefeningen gepland stonden.

De identiteit van de operators blijft onbekend. Zowel de Belgische defensie als de Duitse autoriteiten zoeken nu naar digitale sporen en mogelijke koppelingen met civiele of militaire doeleinden.

Reacties van autoriteiten en experts

Retired General Mart de Kruif gaf aan dat de omvang van het incident "zo’n aantal drones duidt vaak op een georganiseerde actie". Hij suggereerde dat het nabijgelegen Geilenkirchen air base, een NATO‑faciliteit, een potentiële doelwit zou kunnen zijn. "We weten nog niet of het opzettelijk was, maar de schaal is opmerkelijk," voegde hij toe.

De Belgische defensie heeft verklaard dat er geen enkel operationeel drone‑traject plaatsvond op het moment van de observatie. De minister van Defensie, Nicolas De Putter, benadrukte dat de veiligheid van de lucht en de integriteit van militaire trainingsterreinen topprioriteit blijft.

Op Europees niveau benoemt de Europese Commissie de recente drone‑incidenten in het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Noorwegen als waarschuwingssignalen. In een gezamenlijke verklaring benadrukten lidstaten dat er meer gedeelde detectienetwerken nodig zijn om grensoverschrijdende dreigingen snel te kunnen neutraliseren.

Europese context en toekomstige maatregelen

De laatste maanden zagen meerdere luchthavens – van Manchester tot Kopenhagen – een korte onderbreking van de vluchten door ongeautoriseerde drones. Deze incidenten hebben de discussie over een EU‑brede wetgeving over drone‑registratie en -detectie nieuw leven ingeblazen. Een conceptverordening, momenteel in beraad, zou een centraal Europees registratiesysteem en strengere sancties voor ongeoorloofde vluchten introduceren.

Voor België staan concrete plannen klaar: "We gaan de detectiesensoren uitbreiden naar alle grote luchthavens en militaire zones," zegt Decuyper. Daarnaast werkt SkeyDrone samen met twee Nederlandse bedrijven aan een grensoverschrijdend waarschuwingssysteem dat real‑time data kan delen met de politie van naburige landen.

Tot slot waarschuwt de minister van Binnenlandse Zaken dat burgers die zonder vergunning vliegen, niet alleen een boete riskeren, maar dat hun toestel in sommige gevallen kan worden neergeslagen door anti‑drone‑technologie.

Wat betekent dit voor de burger?

Voor de gemiddelde fietser of automobilist betekent de groeiende drone‑activiteit een extra laag van onzekerheid in de lucht. "Waarschijnlijk zul je niet veel merken, tenzij je dichtbij een luchthaven woont," legt Decuyper uit. "Waar je wel op moet letten, is dat je je hobby‑vliegtuig registreert en je vluchtplan indient, zodat je niet onnodig een boete krijgt of zelfs je drone verloren gaat."

Frequently Asked Questions

Hoe beïnvloedt dit de veiligheid op Brussels Airport?

De dagelijkse detections door SkeyDrone zorgen ervoor dat ongeautoriseerde drones snel worden gelokaliseerd en afgeschoten of weggeknald. Hierdoor blijven start‑ en landingsbanen vrij, maar de constante stroom vraagt om meer sensoren en een nauwere samenwerking tussen luchtverkeersleiding en politie.

Wie is verantwoordelijk voor het onderzoek naar de drones boven Elsenborn?

De enquête wordt geleid door de Belgische defensie in samenwerking met de politie van Düren. Ze analyseren videomateriaal, digitale sporen en interviewen mogelijke getuigen om de herkomst van de drones te achterhalen.

Wat kan een hobby‑piloot doen om boetes te voorkomen?

Een drone‑bezitter moet zich registreren bij BCAA (Belgian Civil Aviation Authority) en een vluchtplan indienen voor operaties binnen de 5‑kilometer zone rond luchthavens of militaire gebieden. Het niet volgen van deze regels leidt vaak tot een boete van € 500 tot € 5.000.

Welke Europese stappen worden genomen tegen grensoverschrijdende drones?

De EU werkt aan een gemeenschappelijk registratiesysteem en een verplicht meldingsprotocol voor incidenten. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in gedeelde detectienetwerken die real‑time data uitwisselen tussen lidstaten, zodat een drone die over één grens wordt gezien direct gevolgd kan worden door aangrenzende veiligheidsdiensten.

Is er een risico dat drones daadwerkelijk militaire doelen raken?

Tot nu toe zijn er geen bewijzen dat de ontdektende drones op een specifiek militair doelwit gericht waren. Experts, zoals General Mart de Kruif, waarschuwen wel dat de schaal van het incident – vijftien drones tegelijk – duidt op een mogelijke georganiseerde poging, waardoor de kans op meer gerichte aanvallen in de toekomst niet kan worden uitgesloten.

Recente berichten

Wordt een standaard Subaru WRX beschouwd als een rallyauto?

Hoeveel toeschouwers worden er gedood bij rallyraces?

Helpt gesimuleerde dirt rally-racing met echte rally-rijden in het echte leven?

Dertig ongeautoriseerde drones per dag rond Brussels Airport, 15 verdachte vluchten boven Elsenborn