Waarom zitten rally copilooten iets lager dan de bestuurder?

Waarom zitten rally copilooten iets lager dan de bestuurder?
feb, 14 2023 Jeroen Van Der Kamp

In de rally's worden de copilooten iets lager gezet dan hun bestuurders voor een aantal verschillende redenen. Ten eerste, door op een lagere positie te zitten, krijgt de copiloot een betere kijk op de bochten. Dit betekent dat ze beter kunnen inschatten hoe de bocht verloopt en waar de auto heen moet. Dit is een enorm voordeel voor de copiloot, omdat ze weten wat de bestuurder aan het doen is en waar hij naartoe gaat. Ten tweede, omdat de copiloot iets lager zit, ervaren ze ook minder windweerstand. Dit maakt het makkelijker voor de copiloot om de aanwijzingen te geven en de bochten te navigeren. Ten derde, omdat de copiloot lager zit, zijn ze ook meer beschermd tegen de schokken die door het sturen worden veroorzaakt. Dit betekent dat ze minder last hebben van de schokken, waardoor ze beter in staat zijn om de bestuurder te navigeren.

Kortom, door de copilooten iets lager te zetten, krijgen ze een aantal voordelen die het navigeren van bochten makkelijker maken. Dit maakt het makkelijker voor de bestuurder om te navigeren, terwijl ook de copiloot zich meer beschermd voelt.

De voordelen van een lagere zitpositie voor rally copilooten

Het is waarschijnlijk algemeen bekend dat de copiloot in een rally auto iets lager zit dan de bestuurder. Maar waarom is dit eigenlijk? Er zijn een aantal voordelen verbonden aan deze lagere zitpositie voor de copiloot.

Beter zicht

De lagere zitpositie biedt de copiloot een beter zicht op de baan en wat er voor de auto gebeurt. De copiloot kan meteen zien wanneer er gevaar dreigt en kan zo de bestuurder waarschuwen. Ook kan de copiloot makkelijker signaleren wanneer er gevaarlijke situaties ontstaan.

Meer stabiliteit

In een rally auto is het belangrijk dat de auto stabiel is. De lagere zitpositie van de copiloot helpt om de auto stabieler te houden. De copiloot kan ook meer druk uitoefenen op de vloer van de auto, waardoor de stabiliteit verhoogd wordt.

Betere communicatie

De copiloot zit iets lager dan de bestuurder, waardoor de communicatie tussen de twee makkelijker verloopt. De copiloot kan meteen zien wanneer de bestuurder een bepaalde actie uitvoert, waardoor er een betere communicatie ontstaat. Ook kan de copiloot meer informatie geven en de bestuurder waarschuwen wanneer er gevaar dreigt. Kortom, de lagere zitpositie van de copiloot heeft veel voordelen. De copiloot heeft een beter zicht op de baan, meer stabiliteit en een betere communicatie met de bestuurder.

Rally copilooten zitten vaak iets lager dan de bestuurder, en dit komt omdat ze verschillende technieken gebruiken om hun zitpositie te verlagen. Een van de meest populaire technieken is de "zitplaatsafstelling". Bij deze techniek wordt de zitting van de copiloot verlaagd, waardoor hij meer ondersteuning krijgt en een betere balans heeft. Het kan ook helpen om het gewicht van de copiloot te verdelen en tegelijkertijd een comfortabeler zitpositie te krijgen.

Een andere techniek die rally copilooten gebruiken, is het gebruik van een speciaal ontworpen "copilootzitje". Dit is een zitje dat speciaal is ontwikkeld voor rally copilooten. Het is voorzien van een lage zitting, zodat de copiloot comfortabeler zit en betere ondersteuning krijgt. Ook zijn er speciale stoelkussens verkrijgbaar die de zitting verlagen, waardoor de copiloot nog meer ondersteuning krijgt.

Tot slot kunnen rally copilooten ook hun zitpositie verlagen door gebruik te maken van speciale "stoelverlagers". Deze verlagers zijn verkrijgbaar in verschillende maten en zijn bedoeld om de zitting van de copiloot te verlagen. Ze zijn gemaakt van lichtgewicht materialen, waardoor ze gemakkelijk te vervoeren zijn.

Hoewel de rally copilooten iets lager zitten dan de bestuurder, is het cruciaal dat ze de juiste technieken gebruiken om hun zitpositie te verlagen. Zo kunnen ze hun prestaties verbeteren, meer ondersteuning krijgen en een comfortabelere zitpositie krijgen.