Grote brand bij scheepswerf in Steenwijk: GRIP 1 afgekondigd, rookwolken zorgen voor gevaar

Grote brand bij scheepswerf in Steenwijk: GRIP 1 afgekondigd, rookwolken zorgen voor gevaar
jun, 25 2024 Jeroen Van Der Kamp

Grote brand uitgebroken bij scheepswerf in Steenwijk

Vanmorgen rond 10:15 uur is er een grote brand uitgebroken bij een scheepswerf aan de Veenderij in Steenwijk. De rookwolken die hierbij vrijkwamen waren in de wijde omtrek te zien en hebben geleid tot veel onrust onder de bewoners in de omgeving. De autoriteiten hebben snel geanticipeerd en een GRIP 1 alarm afgekondigd. Dit betekent dat er sprake is van een incident dat vraagt om gecoördineerde inzet van hulpverleningsdiensten.

Direct na de melding rukten meerdere brandweereenheden uit naar de plek van het ongeluk. Terwijl de brandweer werkte aan het blussen van de brand, konden omwonenden de omvang van de schade slechts raden. De rookontwikkeling nam in rap tempo toe, wat de hulpdiensten ertoe bracht om een dringend advies uit te geven aan de bewoners van de omliggende huizen en bedrijven. Zij werden opgeroepen om ramen en deuren te sluiten en ventilatiesystemen uit te schakelen om blootstelling aan schadelijke rook te vermijden.

Snelle reactie van hulpdiensten

Snelle reactie van hulpdiensten

Om 11:14 uur was de brandweer druk bezig met het bestrijden van de brand. Meerdere eenheden waren op de plek aanwezig en een woordvoerder van de brandweer was onderweg om verdere informatie te verschaffen. Ze deden in rap tempo hun werk en rond 12:15 uur kwam het verlossende woord dat er geen gewonden waren gevallen bij de brand. Dit was een grote opluchting voor de bewoners en de hulpdiensten.

Bij het bestrijden van de brand werd ook gebruik gemaakt van zwaarder materieel. Een kraan werd ingezet om de zijkant van het gebouw open te breken, zodat bluswerkzaamheden effectiever uitgevoerd konden worden. Ook werd er een speciale blusrobot ingezet om de binnenkant van het gebouw te bereiken waar menselijke toegang te gevaarlijk zou zijn. Hoogwerkerwagens werden ingezet om de buitenkant van het gebouw te koelen en zo uitbreiding van de brand te voorkomen.

Mogelijke gevaren door de lucht

Naarmate de bluswerkzaamheden vorderden, werden er metingen uitgevoerd om te controleren op de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen in de lucht. Er was bezorgdheid over de mogelijke inslag van deeltjes van zonnepanelen die bij de brand betrokken waren. Gelukkig wezen de genomen metingen uit dat er geen verhoogde concentraties van schadelijke stoffen in de lucht waren.

Rond 12:46 uur arriveerde er een andere kraan om de zijkant van het gebouw verder open te breken. Dit maakte het voor de brandweer mogelijk om efficiënt door te gaan met de bluswerkzaamheden. Tegen 13:20 uur werd het GRIP 1 alarm afgezwakt naar GRIP 0, wat betekent dat de situatie steeds meer onder controle kwam. De brandweer bleef echter alert en voerde nog steeds metingen uit om de luchtkwaliteit te garanderen.

Einde van het GRIP 1 alarm

Einde van het GRIP 1 alarm

Uiteindelijk, tegen 15:18 uur, konden de hulpdiensten de GRIP 1 melding volledig beëindigen. Dit betekende dat de situatie succesvol onder controle was gebracht. De brand was gedoofd en de rookontwikkeling afgenomen tot een veilig niveau. Voorafgaand aan het officiële einde van het alarm werden bewoners nogmaals geadviseerd voorzichtig te zijn en de gemeente te contacteren indien zij glasscherven of andere resten van de brand zouden vinden.

Het was een intensieve dag voor de hulpdiensten en de inwoners van Steenwijk. Gelukkig bleef de schade beperkt tot materiële zaken en werden er geen slachtoffers gemeld. Voor de betrokkenen zal deze dag nog lang in het geheugen gegrift blijven. De samenwerking tussen verschillende hulpdiensten heeft ervoor gezorgd dat een potentieel grote ramp is afgezwakt tot een beheersbare situatie. Dit incident benadrukt nogmaals het belang van snelle en gecoördineerde reacties bij noodgevallen.

Recente berichten

Jonge Feyenoord Eindigt Voorbereiding met Verlies Tegen Monaco: Een Inzicht in de Wedstrijd

Waarom klinken rallywagens meestal hetzelfde?

Wat is de beste opstelling voor het bouwen van een rally auto?

Hoe begin je met het rijden van rallyauto's?

Collin Veijer verliest TT winst in allerlaatste bocht: Een dramatische wending bij EK München