| Dakar - 2004
| Nieuws |
Voorbereiding |
Nieuws archief |
Vorige Rallys

15-04-02
Na het ontbijt vertrokken we om 05.00 uur voor de reis naar Tunis over slechte wegen. De auto’s zitten onder de teer van het asfalt. Onderweg geen problemen, als je een afgereden slagboom althans geen probleem noemt. Om 10.30 uur waren we in Tunis waar we in de altijd frisse haven buurt van Tunis iets gegeten en gedronken hebben.
Het inschepen verliep chaotisch en duurde een paar uur. Eindelijk stonden de auto’s in het ruim en waren we in onze hut. Ons hele team in een kleine hut gaf geen problemen want de afgelopen 14 dagen waren we als team naar elkaar toegegroeid dus zoveel ruimte hadden we niet nodig. Vanavond zouden we er eens een feestje van maken want we konden de volgende morgen uitslapen en de boot komt pas dinsdag om 17.00 uur aan in Marseille. De eerste versnaperingen gingen vlot maar om 18.00 uur zijn we eerst maar eens gaan eten. Na het eten zochten we weer een leuk tafeltje op in de bar en het feest kon beginnen. Maar wat nu………. Herman Lucas ging even naar de hut om sigaren te halen. Herman Hutten ging hem tien minuten later opzoeken. Hij zou toch niet……Daar zat de rest van het team dan te wachten en te gapen want ook wij zaten er doorheen. We besloten eens polshoogte te gaan nemen en vonden de andere twee leden van het team in een luidruchtige rust in de hut. Wij zijn ook ter kooie gegaan en dus was het feest zo rond 10.30 uur voorbij. Na een ietwat stromachtige nacht staan we nu op het punt ge gaan ontbijten. Hier sluit ik de verslaglegging van onze Rally af. Ik hoop dat u het leuk gevonden heeft om op deze manier een beetje op de hoogte te blijven van onze avonturen. De groeten aan u allen en namens ons hele team bedankt voor uw meeleven en waar ons volgende verslag vandaan komt
14-04-02
Het is nu tien voor half negen en we hebben net voor de laatste maal onze tentjes ingepakt, ontbeten en staan nu aan de start voor de laatste etappe. Gisteren was het een prachtige dag en bina wind stil. Maar vannacjt stak er weer een enorme zandstorm op. De tentjes dansten in het rond maar gelukkig bleef alles nog net staan. Onze twee coureurs vertrekken vandaag als 20e in het algemeen klassement. Van de 112 auto’s aan de start onverwachts goed. Vandaag is de etappe 235 km.lang maar door de zandstorm kan hij nog best knap lastig worden. Maar we hebben wat speling op onz naaste concurenten zowel in het algemeenklassement als voor de 2e plaats in onze klasse.Na de start gaan we onderweg naar het assistentiepunt. In een etappe zijn er meestal twee punten aangewezen waar derden aan de auto’s mogen sleutelen. Voor de rest moeten de rijders dit zelf doen. Op zo’n assistentie punt staat onze volgwagen klaar met banden etc. om indien nodig te helpen.
Als onze jongens zwaaiend voorbij rijden is dit een teken dat alles goed is en men geen extra hulp of onderdelen nodig heeft. Vandaag is het een korte etappe vandaar dat er maar 1 assistentepunt is, 135 km na de start..Na de finisch gaan de rallyauto’s naar het z.g. parc ferme voor de technische controle. Na deze controle is de uitslag pas definitief. Vanavond heerlijk onder de douche en alle andere gemakken zoals u zich dit wel kunt voorstellen. Morgen de terugreis van 500 km. Naar Tunis en het inschepen aan boord voor de overtocht naar Marseille. Dan nog 1500 km. Naar huis en dan is dit avonteur ook weer teneinde. Wij melden ons nog een keer met de definitieve uitslag en een verslag van de prijsuitreiking.

We zijn aangekomen in een geode tijd van 1 uur en 54 minuten over de laatste snelle etappe. De auto staat in het parc ferme en wij aan douchen en naar het zwembad.

13-04-02
De spanning binnen het team stijgt met het uur. Waar zijn we mee bezig en wat gebeurt er allemaal met ons. 19e in het algemeen klasement en een derde plaats in onze klasse. Tussen al dat fabrieks geweld ook in onze klasse staan wij gewoon op een derde plaats. Wie had dat ooit voor mogelijk gehouden. Dus de zenuwen gaan bij iedereen meespelen: Kijk daar nog even naar, zou je dat niet doen en is dit al gebeurt zo gaat het en iedereen blijft gewoon lachen, gieren en brullen. Wanr het professionele Mercedes team met al zijn monteurs en twee vrachtwagens aan onderdelen kan het niet van ons winnen. Dat dit Duitsers zijn heeft hier natuurlijk niets mee van doen. Vandaag een heel zware etappe in twee gedeeltes en een verbindings liason.Veel stenige paden en ook duinen. Maar onze twee toppers lieten zich de kaas niet van het brood eten. In gevecht met een Mercedes kwamen zij beiden vast te zitten in het zand. Gevolg Hutten was na een kwartier weer aan het rijden en de Mercedes was pas na anderhalf uur zo ver. Weer een super prestatie van ons team een 30 e plaats in de etappe.

We zijn een plaatsje gezakt in het algemeen klasement en staan nu 20e algemeen. Maar……2e in onze klasse.

De spanning stijgt morgen de laatste etappe. Dit mag niet meer mis gaan ! Voor schokbrekers vervangen, een velg omwisselen, alle bouten nog even natrekken, etc. etc. Kortom we laten niets meer aan het toeval over. Dit laten we niet meer schieten ! Al moeten we die twee over de finish slepen aankomen zullen ze en op het podium zullen ze staan. Rekent u daar maar op. Vanavond vroeg in de slaapzakken want morgen gebeurt het. U moet die professionele teams eens zien met hun tientallen monteurs, de vrachtwagens vol met onderdelen, de hele nacht aan het sleutelen. En nog kunnen ze het van ons Hutten Rally Team niet winnen. Dat is nog eens echt kicken ! We vallen bijna om van het lachen. Maar er is nog een dag te gaan en er kan nog van alles gebeuren maar normaal gesproken moet de beer geschoten zijn. Deze stukjes komen wel wat later maar dit komt omdat er nu eenmaal in de woestijn wat problemen met de verbindingen zijn. Toch willen wij u dit dagboek niet onthouden.

Morgenavond is het z.g. price-winning diner met misschien wel een rol voor ons Hutten team. Wij houden u op de hoogte.

12-04-02
The day after the night befor ! We hebben de prestaties van ons team gisteren wel gevierd. Met z,n vieren in een klein tentje, lauwe whisky drinken met bastonje koeken. Dat was even smullen. Vooral als later blijkt dat een van de teamleden die rest van de koeken in je slaapzak heeft verkruimeld. Maar mensen wat een prestatie gisteren van ons team. Er zijn gisteren 35 auto’s in de woestijn achter gebleven. Vandaag is de rally geneutraliseerd. Dat wil zeggen er moet normaal gestart worden en de route van zo,n 400 km moet ook gereden worden maar er is geen wedstrijd. Iedereen miet binnen 8 uur binnen zijn. Vandaag gebruikt de organisatie om de achtergebleven auto’s en de rijders uit de woestijn op te halen en ze hier in het nieuwe bivak te krijgen. De oorspornkelijk start was 47 km. Van het bivak en wij vertrokken al vroeg naar het startpunt want rondhangen in een zandstorm is niet prettig. We hebben nu al twee dagen langs van een zandstorm. Overal gaat dat zand in en tussen zitten. We zien er uit als vier zwervers, ongeschoren en onder het zand.
Een uitzondering voor Herman Lucas die slaagt erin zich nog iedere dag te scheren maar hij ziet er toch nog uit als Al Capone. Het bleek echter dat de start verplaatst was naar het bivak zodat we eerste weer 47 km. Terug moesten rijden. Maar ons team ging keurig op tijd van start. Vandaag dus een liason van 320 km en voor ons van 410 km. We hebben met de twee auto’s achter elkaar aan gereden en waren toch vrij vroeg in het bivak. De tenten opgezet, de auto nog even geinspekteerd, wat dingetjes vast gezet en op naar de laatste twee etappes. De uitslag van gisteren is nog iets gewijzigd. Hutten/lucas staan nu 19e in het algemeen klassement en op een derde plaats in hun klasse de T 1. Dat zijn in principe de standaard auto’s maar wel gepreparerd voor rally’s. We moeten de kop er nog twee dagen goed bij houden want een ongeluk zit in een klein hoekje. Ondanks de zandstormen van de laatste twee dagen hebben we het nog steeds geweldig naar ons zin en de resultaten van onze twee toppers helpen hier natuurlijk aan mee. Wij kunnen helaas onze site niet lezen maar we horen dat er veel reacties op staan. Leuk dat iedereen zo mee leeft. Zondagavond kunnen we de site waarschijnlijk weer bereiken en we zijn benieuwd wat er allemaal op staat.
11-04-02
Vandaag dus de etappe van 250 km. rond de oase en alleen maar woestijn met hoge duinen. De dag begon zoals inmiddels gewoon met reveille om 07.00 uur. Ontbijten de auto nog even nalopen en dan naar de start zo’n twaalf km de woestijn in. De temperatuur 38 graden. Voor de volgers een makkelijke dag, geen verhuizing en geen verplaatsing. Lekker de tijd om even te douchen en het zand uit de tassen te kloppen.
Rond een uur of een begon het steeds harder te waaien en er stak een echte zandstorm op. Toen wij naar de finish reden zagen we bijna geen hand voor ogen..Bij de finish waren we in afwachting van onze rijders. Maar ook de rijders hadden last van de zandstorm en het geplande tijdschema werd bijlange na niet gehaald. Het werd steeds donkerder en het begon nog harder te waaien. Het fijne zand kwam overal doorheen. Plotseling begon het te rommelen en even later barstte er een heuse onweersbui los midden in de woestijn van Tunesie. Wat een belevenis een onweersbui in de woestijn. Het is nu 16.00 uur en zo zachtjes aan moeten onze twee piloten aankomen.

Om 16.15 uur komt uit de zandstorm onze Mitsubishi aangereden. Onze beide Hermannen hebben een wereld prestatie geleverd ! Als 21e beeindigen zij de zwaarste etappe in de geschiedenis van de Tunesie Rally. In het algemeen klassement staan ze nu ook op een nooit voor mogelijk gehouden 21e plaats en in hun klasse staan ze op een derde plaats. We gaan nu voor en podium plaats !!!!! Dit is echt een ongekende prestatie temidden van alle fabrieksteams met de opgevoerde en speciale auto’s. Met als begeleidingsteams grote vrachtwagens met daarin veel monteurs en all mogelijke onderdelen doet het Hutten Team het gewoon formidabel. Natuurlijk zijn we nog niet in Tunis en zoals Rien altijd zegt: : je mag de huid niet verkopen etc. etc. maar dit neemt niemand ons meer af. We worden als team nu ook door de toppers begroet. Ze weten nu dat het Hutten Team echt A STRONG TEAM IS. Wij doen gewoon mee tussen de toppers. Dat dit voor ons lachen is kunt u wel begrijpen. Vanavond nemen we er vast en op. Maar zoals gezegd de rally duurt nog drie dagen en het blijft een mechaniche sport waar van alles mis kan gaan. Maar we hebben een beetje spijt dat we geen kostuum mee hebben genomen voor ceremonie protecolair in Tunis.. heeft Eurosport al door dat er hier geschiedenis wordt geschreven ? Ik probeer dit bericht nog snel door te zenden zodat u ook snel geinformerd bent. Rien hoe heeft Feyenoord het er afgebracht. Finale zeker ?
10-04-02

Wij zitten echt midden in de woestijn en dan opeens een oase. Een ongelofelijke ervaring om hier te zijn tussen de palmen met om ons heen alleen maar zand, zand en nog eens zand. Wat een schitterende natuur. Het gaat natuurlijk o de rally maar dit is ook echt een enorme extra ervaring. Vanmorgen zijn onze hermannen om 10.30 gestart voo een moeilijke etappe over ruim 350 km.Vlakke gedeeltes afgewisseld met zand. Het resultaat een lekke band en ongeveer een uur verspeeld door een ietwat te overmoedige Herman. Hij zqt al een tidje achter een tegenstander die hem niet voorbij wilde laten terwijl hij wel wat sneller was. Dus iedereen die Herman een beetje kent weet wat er dan komt. Dan er maar omheen maar daar zaten een aantal zandbulten en vast kwam de auto te zitten en de tegenstander verdween in de verte. Al met al heeft dit ongeveer een uur gekost. Herman Hutten wilde eerst de hele duin maar gaan verplaatsen maar zag al snel in dat dit onbegonnen werk was. Via verschillende pogingen kwamen ze gelukkig weer los en kwamen op een keurige 47e plaats binnen. Ze zakten wel enige plaatsen in het algemeen klassement van de 37e naar de 39e plaats. In hun eigen klasse van de 6e naar de 10e.
Maar alles zit nog dicht bij elkaar dus er is nog van alles mogelijk. Belangrijk is de kop er bij te houden, geen overbodige risico’s te nemen dat komt het allemaal goed. Nu moest er echter aan de voorschokbrekers wat gesleuteld worden want er was waarschijnlijk een steen met het wiel meegedraaid. Hierdoor ontstond ook de lekke band en de schade aan de schokbrekers. De beide heren hebben onderweg de schokbrekers tijdelijk kunnen repareren.. De beide monteurs zijn natuurlijk niet voor delol meegekomen en ze kunnn zich nu ook eens nuttig maken anders lijkt het wel erg op een vakantie! Vandaag Hebben wij met de volgauto ook een barre tocht door de duinen gemaakt. Wel is waar waren onze wegen ooit eens begaanbaar geweest maar dit was wel wat lang geleden. 173 km. Door de woestijn over slecte wegen met zand en stenen. Ook geen pretje hoor. Maar we waren op tijd vlak bij de oase maar meosten nog wel even tanken. Dit ging dus helemaal fout. Wij letten niet goed op lieten de au to vol gooien, betaalden en reden weg. Maar plotsklaps liep de auto zeer slecht en kwam moeilijk op teoeren, kortom er was wat mis. Misschien een mindere soort benzine of zo iets dachten we in eerste instantie en misschin was de pingelsensor wel kapot. Niets van dit alles er was niets kapot maar er zat de verkeerde brandstof in. Een benzine motor loopt niet echt fijn op diesel !. Een beetje dom, zeg dat wel. Morgen wordt een z.g. Dubai dag alleen maar duinen. We blijven een nachtje extra in de oase dus we hoeven onze tenten niet te verplaatsen. De beide rijders zijn om ongeveer 10.00 uur al gaan slapen want het is toch wel vermoeiend dat rally rijden in de woestijn bij 40 graden. Maar we zijn nog steeds vol goede moed en morgen zijn we al weer over de helft. Van onder de palmen groet ik u allen zeer .

09-04-02

Vanmorgen weer vroeg uit de veren. Het slapen in onze eigen tenten is ons zeer goed bevallen. Wat en luxe ! Geen zand in je ogen, je oren je mond etc. etc. Om 07.30 uur aan het ontbijt en daarna nog een paar controles aan de rallywagen en op weg naar de start. Vandaag een snelle etappe over rotsachtige paden. Schlesser kwam niet aan de start, hij had gisteren te veel schade opgelopen. Alweer een tegenstander minder. Om een minuut over 10 gingen onze jongens van start en een paar uur later kwamen ze als 37e binnen. Het gaat dus enorm goed. In het algemeen klassement staan ze nu op een zeer mooie 31e plaats en in hun eigen klasse op een niet voor mogelijk gehouden 6e plaats. Toch komen de eerste problemen naar boven; fysiek is het zwaar en de auto heeft het ook zwaar te verduren. Vanmiddag hebben we de achter schokbrekers vervangen deze waren aan het eind van hun latijn. De auto en de rijders krijgen heel wat voor hun kiezen. Vanavond de tentjes weer opgezet om 21.30 uur gaan eten en nu om 22.30 uur duiken we onze slaagzakken weer in. We zijn gewoon moe en morgen om 07.00 uur moeten we weer vroeg opstaan. Want hoe beter onze rijders rijden hoe vroeger ze moeten starten. Maar dit is alleen maar een voordeel omdat ze dan normaal gesproken ook op tijd weer binnen zijn zodat we alle onderhoudshandelingen overdag kunnen doen. Om 17.30 uur is het nog klaar lichte dag en om 18.00 uur is het donker. Tunesie is een apart land met dorre vlaktes en dan weer groene stukken. Nog even over de prestaties van onze beide Hermannen. Dit slaat werkelijk alles en wat er vanaf nu ook gebeurd een 31 plaats tussen een deelnemersveld van 112 auto’s met daarbij alle fabrieksteams is natuurlijk ongekend. We hopen dat het op deze wijze door zal gaan en we houden u op de hoogte. Het contact tussen u en ons loopt wat moeizaam in de woestijn en soms zijn deze stukjes helaas wat achterhaald. Maar u kunt de resultaten bijna live volgen want via het Rally Nieuws op deze site wordt u door de organisatie van minuut tot minuut op de hoogte gehouden. Van onder de bomen in Tunesie doen wij u allen de groeten. We hebben het super !!!!

08-04-02
De reis naar het bivak was 500 km lang en ging eigenlijk heel voorspoedig. De politie had alle kruispunten afgezet en wij konden in colonne door alle dorpen en steden. Overal stonden er mensen langs de weg die enthousiast naar ons juichten. In het bivak besloten we onze tenten niet op te zetten maar gebruik te maken van z.g. berber tenten. Dat is een kleed over een paar palen gespannen en met aan een kant een opening. Op de grond natuurlijk alleen maar zand en struikjes. Wij hebben daar geslapen en het ging behoorlijk waaien gedurende de nacht. Over waaide het zand naar binnen met de nadruk op overal. De start was in een prachtig omgeving zand en rotsen zover je maar kon kijken. Onze rallywagen was als nr. 56 aan de beurt en daar gingen onze beide Hermannen. Onderweg hebben wij getracht een controle post me te nemen maar dit lukte niet. Toen wij daar aan kwamen zeiden de mensen die daar nog stonden te wachten dat onze rally auto al gepasseerd was. Das was aan de ene kant en goed teken en aan de andere kant jammer. Maar we zijn doorgereden naar het bivak en hebben onze eigen tenten opgezet en alles in gereedheid ge bracht voor de tweede nacht in het bivak. Toen kwamen onze rijders aangereden. Moe maar voldaan. Alles was goed gegaan en ze dachten niet dat ze plaatsen in het algemeen klassement waren kwijt geraakt. De service aan de auto duurde ongeveer een uur want er waren niet veel bijzonderheden. Toen we bijna klaar waren wilden we de auto nog even starten en dit lukte van geen kant. De auto wilde niet aan slaan. Waar zou dit nu aan kunnen liggen wat hadden we allemaal gedaan ? Alles nog een maal nagelopen maar niets wat het niet aan slaan van de motor kon verklaren. Wat blek nu achteraf. We hadden voor de zekerheid een reservesleutel laten bijmaken maar dit blek niet een goede reservesleutel te zijn. In de originele sleutel zit een chip ingebouwd (startonderbreker) en in de reserve sleutel dus niet. Daarom sloeg de auto dus niet aan. Wij gaan nog wel even praten met de leverancier van deze sleutel. Om 16.30 uur zaten we aan een glaasje cola bij een temperatuur van 40 graden toen de uitslagen bekend werden gemaakt. Het Hutten team op een 37e plaats in het algemeen klassement en op een 8e plaats in hun klasse. Een zeer goede prestatie want alle wereld toppers zijn aanwezig en enige rijden zelfs in de zelfde klasse als ons team om zo meer publiciteit te krijgen. Eurosport moet aan deze Nederlanders maar eens aandacht gaan geven. Natuurlijk zijn we allemaal blij maar blijven gelukkig wel reëel. Er komen nog zeven zware dagen en aan het einde worden de prijzen pas verdeeld.
07-04-02
Gezellig een fles champagne gedronken en wat kleine kado’tjes aan Marco gegeven. Daarna naar onze kooien. De matrasen waren comfortabel en we zaten om 08.00 uur al weer aan het ontbijt, want om 09.00 was de eerste briefing. Hier werden de regelementen en andere bijzonderheden nog eens doorgenomen en uitgelegd. De voertaal is Frans en slechts een gedeelte wordt vertaald in het Engels. Met kunst en vliegwerk en met dank aan de MULO opleiding komen we alles te weten at we denken te moeten weten. Het was een rustige overtocht op een mooi schip en lekker uitgerust gaan we nu in konvooi 500 km. de wildernis in. Of en hoe we u op de hoogte kunnen houden is nu nog niet geheel duidelijk maar we zullen er alles aan doen om dit mogelijk te blijven houden. Vanavond de tenten opzetten, het slaapmatje uitrollen en de slaapzakken in. Maar eerst de rallyauto nog even nalopen en controleren want morgen begint de eerste etappe over 319 km. Zoals gezegd hier is alles in orde en we zijn vol goede moed. A bientot.
06-04-02 - De dag van de proloog
Vanmorgen vroeg op, inpakken en wegwezen naar de auto’s.Wat een mooi gezicht die 112 auto’s in het parc ferme. Om 09.30 uur was de briefing en om klokslag 10.00 uur vertok de eerste motor. Om 11.00 uur vertrok Schlesser als eerste auto voor de liason naar destart van de proloog even buiten Nice. Als 66 ste vertrokken de beide Hermannen direct gvold door de volgauto. Het was een echt spectakel met vele mooie duels want men reed twee aan twee. Door al het stof heen konden we nr. 270 het nummer van onze Rallywagen goed volgen. Ze rijden een hele goede proloog, strak sturend en geen risico’s nemend wisten ze hun directe concurrent ruim achter zich te laten. Driftend door het stof wist onze wagen zich een goede uitgangspositie te verwerven. De kop is er gelukkig af en allemaal hebben we het gevoel van gelukkig. We zijn van start en goed ook. Direct na afloop vn de proloog reden we terug naar de haven en we konden zo de boot op. Zoals u aan de foto kunt zien beslist geen kleine jongen. Het is nu vijf uur zo dadelijk horen we de uitslag van de proloog en deze kunt u ook bekijken door op Rally Nieuws te klikken. Marco maakt deze mooie foto’s en ook is hij de regiseur van de video film. Morgen wordt het en speciale dag voor hem. Hij is n.l. jarig en vanavond om 24..00 uur gaan we dit natuurlijk wel vieren. Midden op de Middellandse zee dat zal hem wel niet vaak meer overkomen. We zullen hem namens iedereen feliciteren en speciaal namens Manja en de kleine. We melden ons wel weer. De groeten van ons allemaal. We hebben het super naar ons zin en de stemming zit er goed in. We hebben wel en beetje last van onze kaken. Maar dat komt van het vele lachen dus daar hoeft men zich thuis niet ongerust over te maken.

Zaterdag 6 april 17.00 uur.

Hutten/Lucas op een keurige 56e plaats in het totale klassement en een 11e positie in hun klasse. Beter hadden we niet van start kunnen gaan. Wat dacht u van het verschil tussen Hutten en Schlesser van slechts 1 sekonde !!!

We zitten nu 24 uur op de boot en daarna rijden we ongeveer 500 km Tunesie in. Daar is het eerste bivak en tevens de start van de eerste etappe. Wij houden u op de hoogte.

05-04-02
Vandaag een echte relax dag. Alle formaliteiten waren al achter de rug en wij hadden de hele dag de tijd om te kijken bij de keuringen van onze medestrijders. Wat een auto's en wat een goed geprepareerde auto's. Er staan wel 120 auto's aan de start. Twee Schlesser buggys en vlak Peterhansel en Johnny Holliday ook niet uit. De meeste indruk op ons maakte een aantal Hummers wat een mooie auto's. Volgens Marco de mooiste van allemaal. Volgend jaar gesponsord door Pallazzo keuken Design is dit zeker een optie waar over nagedacht moet worden. Hij is op zoek naar een aantal sposoor en dus wie weet is dit iets voor u. Ook het aantal motoren is enorm eb veel rijders vragen waar Wim Hutten is. Als wij vertellen dat hij geen rally's meer rijdt halen de meeste opgelucht adem. Weer een geduchte tegenstander minder.Wij hebben de route naar de proloog achterste voren gereden. Herman Lucas had zich iets vergist. Maar geen nood we kwamen keurig op de juiste plek. Dus dat beloofd veel goeds voor de komende dagen; Hoe Herman Lucas de route ook leest ze komen altijd op de juiste plek. De route is spectaculair en beloofd een ware happening te worden. De complete uitslagen kunt u via de knop Rally Nieuws snel te weten komen. We hebben de proloog lopend verkend en Herman Hutten ziet wel mogelijkheden om een goed resultaat neer te zetten. We zijn allemaal blij dat het morgen gaat beginnen en de spanning bouwt zich langzaam op. Vanavond nog wat aandacht besteden aan de inwendige mens en wat drinken en dan zijn we er klaar voor. Na de proloog schepen we direct in aan boord van het schip dat ons naar Tunis brengt en midden op zee hebben we nog een feestje te goed. Maar daar komen we later op terug. De reacties in het gastenboek worden door ons hele team zeer op prijs gesteld en jullie mogen er best een paar meer sturen. Wij melden ons morgen weer.
04-04-02
Vanmorgen om 09.00 uur ontbijt met drie personen. De vierde kwam iets later en voor ingewijden is het niet moeilijk te raden wie dit was. Oma van 87 jaar verzorgde het ontbijt en een vier minuten eitje was wel wat erg zacht. Maar op deze leeftijd gaat de tijd wat sneller. Via een werkelijk schitterende tocht door Zwitzerland en Italie waren we om ongeveer 16.00 uur in Nice. Normaal letten we eigenlijk niet zo op de natuur maar deze route was gewoon weg enorm. Lange tunnels (Gothard) en hoge bergen wat wil je nog meer. In Milaan zagen we het San Siro stadion en onderweg waren we ook al veel Feyenoord supporters tegen gekomen. Vanavond is de wedstrijd, hoewel wedstrijd ik durf wel te wedden dat Feyenoord wint. Ik gok op 0-1.In Nice waren we zo op de plek waar we eigenlijk de volgende morgen moesten inschrijven en de auto’s een keuring moesten ondergaan. Het bleek dat we direct de papieren konden laten controleren en de auto’s konden ook aansluitend gekeurd worden. Het was gelukkig niet druk en alles liep voorspoedig, d
at dachten we in eerste instantie allemaal. De rijder en de navigator moesten en oogtest ondergaan en daar kwamen de verrasingen. Herman Lucas bleek vrijwel niets te kunnen onderscheiden en blind is natuurlijk een te groot woord maar dat hij een probleem heeft met de ogen kwam duidelijk uit de test naar voren.
Dat hij de weg in Dubai heeft kunnen vinden is voor iedereen een groot raadsel. Eerst lag het aan het controle apparaat, toen waren de contact lenzen te droog en daarna lag het aan de taal. Na langdurig beraad mag hij gelukkig toch normaal starten maar hij krijgt een aangepast roadbook mee. Deze wordt speciaal voor hem in braille geschreven. De zee is mooi blauw, de rally auto is goed gekeurd en de rijders zijn tenslotte ook door de keuring gekomen dus wat wil je nog meer. De rallyauto staat in het park ferme en mag daar pas weer uit bij de start van de proloog op zaterdag 6 april.. Morgen gaan we op ons gemak de proloog verkennen en alle ontvangen papieren goed doornemen. Alle campings in Nice waren vol zodat we ook vanavond in een hotel moeten slapen. Maar we passen ons wel aan. Wij hebben het goed naar ons zin en we melden ons morgen weer.
03-04-02
Om klokslag een uur kwamen de diverse auto’s met daarin de deelnemers aan de Tunesie rally vergezeld door hun eigen vrouwen aangereden. De rally auto en de volgauto werden uit de garage gereden en………het kussen kon beginnen. Ook Willem Hutten was zijn opa komen uitzwaaien. Het lag in de bedoeling dat de rally auto op een autoambulance zou worden vervoerd maar het rijden met deze combinatie viel wat tegen en zo vertrokken de beide auto’s gewoon over de weg voor de reis naar de startplaats Nice. Uitgezwaaid door de achterblijvers en tot over zo’n veertien dagen. De route was gepland door Zwitzerland en alles liep voortreffelijk. De navigator Herman Lucas vergat een afslag maar dat gaf weinig vertraging. Met een gemiddelde van ruim 100 km. per uur waren we om 20.30 uur in de buurt van Bazel. Hier zijn we nu op zoek naar een een camping. De helft van de reis naar Nice zit er op en alles loopt op rolletjes. Verder valt er nu nog niet veel te melden. We gaan een hapje eten in de kantine van de camping en dan vroeg naar bed. U hoort morgen weer van ons.
23-03-02
Nog een paar dagen en dan gaat het Hutten Rally Team op weg naar Nice, de startplaats van de Tunesie Rally. Het begint bij de deelnemers al een beetje te kriebelen. De voorbereidingen zijn in het laatste stadium gekomen, maar als je naar het actielijstje kijkt moeten er toch nog veel dingen gebeuren. Geen hele grote zaken maar als je er in de Sahara achter komt dat je wat vergeten bent is het een stuk rijden naar de dichtstbijzijnde supermarkt. De rallywagen staat weer klaar voor de start en vandaag hebben onze twee rijders een nieuwe krik geinstalleerd en een kleine wijziging aan de voorbumper aangebracht. Door het nieuwe kriksysteem zijn ze nu in staat om zeer snel een band te verwisselen. Het zijn nog wel geen formule 1 tijden maar het gaat nu toch een stuk sneller. Een van de dingen die we hebben opgestoken tijdens de Dubai Rally was dat de meegebrachte schoppen daar te klein waren. Herman Lucas nam geen halve maatregelen en kwam met twee enorme schoppen aan, een of twee spitten en de halve Sahara is zowat verplaatst. Waarom heb je eigenlijk twee schoppen meegebracht vroeg Herman Hutten “Ik hoef toch niet te spitten daar ben jij toch voor ?“

Inmiddels heeft het team ook een eigen volgwagen, waarin alle bagage en onderdelen van het ene bivak naar het andere bivak wordt vervoerd en tijdens de controleposten assistentie kan verlenen. De volgwagen is vrijwel gelijk aan de rallywagen en ook in dezelfde kleuren gespoten. De voordelen zijn natuurlijk groot. Als het nodig is kan de volgauto onderdelen afstaan aan de Rallywagen, zodat deze snel door kan gaan. De volgauto kan dan (op het gemak) repareren en later (hopelijk) zijn weg vervolgen. We spreken hier dus over een z.g. donorauto. De Tunesie Rally kan men niet helemaal vergelijken met de Dubai Rally. Ten eerste omdat deze rally ruim twee keer zo lang gaat duren en ten tweede omdat men in de Sahara in een z.g. bivak overnacht. In tentjes, op matjes en in slaapzakken met alleen om je heen zand, zand en nog eens zand. De temperaturen vallen gelukkig wel mee. De gemiddelde temperatuur is in Zuid Tunesie in April overdag 40 graden celsius en ’s nachts kan het wel eens vriezen. Dat valt dus allemaal reuze mee. Het belooft zowel voor de rijders als voor de volgers een zware rally te worden en het hele team is zeer benieuwd hoe men zich hier door heen zal slaan. Kan opa dit nog wel aan en hoeveel zweet zit er eigenlijk in een mens? Met recht een hele uitdaging maar wel weer een hele mooie.

Zoals we ook in Dubai hebben gedaan zullen we proberen iedere dag een verslag te maken van onze dagelijkse belevingen met daarbij de bijbehorende foto’s. UMIS verzorgt onze rallysite weer zodat u snel op de hoogte wordt gebracht van de dagelijkse gebeurtenissen. Ook het gastenboek wordt weer geopend.Wij zullen onze berichtgeving beginnen op de dag van ons vertrek 3 april a.s. Tot zover een verslag van onze voorbereidingen.