PECH HOUDT KIA SORENTO'S AF VAN FINISH
Het Hutten Rallyteam is na het avontuur Parijs-Dakar 2004 terug in Nederland. Met gemengde gevoelens. Het team onder leiding van Herman Hutten zette voor 's werelds meest prestigieuze woestijnrally twee nieuwe Kia Sorento's in. Achtergronden van dat besluit waren de sterke basisvoorwaarden van deze terreinauto's. Doelstelling was om met deze nieuwe rallywapens de finish in deze meedogenloze slijtageslag - dit jaar groter dan ooit! - te halen. Helaas bereikten ze dat einddoel niet.
Eén van de meest ervaren Dakargangers, Bob ten Harkel, is lid van het Hutten Rallyteam en tekende voor de preparatie van de Sorento. Voor Ten Harkel was het zijn achtste 'Dakar'; tweemaal eindigde hij al als 10de in het algemeen klassement en won de standaardklasse (T1). Voor Dakar 2004 was een hoge klassering het doel. Nu met auto's die in de zwaardere T2-klasse vielen, waarin veel meer technische aanpassingen mogen worden doorgevoerd. Een hoge klassering hangt ook af van de prestaties van de grote fabrieksteams. In 2003 werd Ten Harkel op een 29ste plek beste Nederlander, ook al met een hele nieuwe auto. In Parijs-Dakar 2004 verschenen, anders dan in andere jaren, meer competitieve fabrieksteams dan in de jaren ervoor. De strijd zou dus hard worden.
Herman Hutten begon in de Sorento aan z'n tweede Dakar. Zijn doel: 'slechts' Dakar bereiken; wat in 2003 niet was gelukt. Hutten: "Onze keuze voor de Kia Sorento was weloverwogen. De auto heeft een sterk ladderchassis en de ontwikkeling tot nieuw rallywapen kon binnen een overzichtelijk budget." Techneut Ten Harkel: "We kozen speciale tuning van het motormanagement voor nog meer trekkracht, verstevigingen aan chassis en carrosserie, het onder controle houden van het gewicht ondanks de extra toevoegingen zoals de 400 liter tank en voor speciaal ontwikkelde schokdempers. Zo ontstond een ijzersterk concept. Wat bij het testen al bleek, bewees zich in de loodzware wedstrijd. Zelden had ik een auto die zo in balans lag en al snel bleek dat de auto 'bullet-proof' was. Geen klap verkeerd zogezegd en niet het kleinste scheurtje."
Parijs-Dakar valt in de categorie mechanische sport. Iedereen is dus afhankelijk van de omstandigheden die men tegenkomt en hoe de auto deze ontberingen doorstaat. Ten Harkel: "De eerste teleurstelling als team was het uitvallen van Herman en zijn navigator Hennie Wullink. De tweede keer dat hun differentieel kapot ging werd hen fataal. Toen kregen mijn navigator Hennie den Toom en ik te kampen met zand in de motor. Normaal is dat einde verhaal, maar we haalden er de rustdag mee. Regelmatig controleren en olie bijvullen was de remedie. Op de rustdag stonden we 24ste; absoluut goed met een nieuwe auto. We hebben de motor zo goed mogelijk schoongemaakt en konden weer van start. Het noodlot sloeg toe aan het eind van de veertiende van zeventien etappes. Drie dagen voor het eind maakte een scheurtje in het filterhuis een eind aan de aspiraties. Op een 27ste plek gelegen moesten we opgeven."
"Nooit eerder was de Kia Sorento ingezet voor zo'n wedstrijd als deze", aldus een teleurgestelde maar ook alweer strijdbare Hutten. "Wij hebben laten zien wat de auto's kunnen. We hebben de pest in dat we Dakar niet als deelnemer hebben gehaald. Wij weten nu óók wat er met deze auto mogelijk is en kunnen er wat ons betreft verder mee. Voor het Hutten Rallyteam is dit boek van Dakar dicht; maar het is nog lang niet uit! Mijn doel is het om Dakar te bereiken en Bob wil met de Kia nog een keer vlammen. Kia was zeer enthousiast, dus we gaan zeker met hen om tafel voor een vervolg!"
|
|
|