Woensdag 7 januari 2004
Verbinding: 345 km - Special: 701 km - Verbinding: 9 km - Totaal: 1 055 km
Dit wordt een erg lange overgangsetappe, waardoor de rally snel wordt verplaatst van Marokko naar Mauritanië.Nachts vertrekken de deelnemers voor de verbinding van 345 kilometer naar de grens. De start van de special vindt plaats in Mauritanië. Na een zeer snel eerste deel, zal deze special de duinen inleiden, waarbij aan het einde van de etappe de Erg Oumaghawaba moet worden overwonnen. Dit is de enige manier om Atar te kunnen bereiken, waar het checkpoint de hele nacht geopend zal zijn om de deelnemers welkom te heten.
Parkoersassistentie: 1.040 km, waarbij 100 km gelijkloopt met het parkoers. |
ATAR - Het was vandaag niet alleen de langste, maar tot nog toe zeker ook de zwaarste etappe in Parijs-Dakar 2004. Het klassement is, met uitzondering van enkele topplaatsen danig door elkaar geschud. Rijders die gisteren nog in de top-10 stonden, vinden zichzelf na vandaag tientallen plaatsen lager terug. Wie enkele minuten achterstand had, ziet dat plotsklaps oplopen tot één à twee uur extra. Bij de Nederlanders een goede prestatie van Leyds, die profiteerde van ongemakken bij Bob ten Harkel (nr 271) in de Kia Sorento. Herman Hutten (nr 311) moest in de zandduinen wachten op assistentie van het team.
Bij het schrijven van dit bericht was nog niet duidelijk wat er met Hutten aan de hand was en hoe groot (of niet) de problemen waren. Bob ten Harkel was duidelijk opgelucht dat hij de finish van deze monsteretappe, letterlijk en figuurlijk, zonder al te grote kleerscheuren had gehaald: "Natuurlijk loop je veel tijdverlies op wanneer je zoals wij vandaag voor de tweede dag goed moet nadenken in hoeverre je de grens op kunt zoeken. Het materiaal sparen was nogmaals het devies. En als je dan in het klassement toch weer klimt van een 47ste naar een 36ste plek, dan moet je tevreden zijn."
In de top-10 van gisteren veranderde er het een en ander. De onderlinge rangschikking wijzigde nogal, maar ook vielen Servia en Al Attiyan keihard uit de top; laatstgenoemde kelderde naar een 27ste plaats. Grootste probleem aan het eind van de proef was dat vele teams via de telefoon geen satellietverbinding met hun service of onderling kon krijgen. De woestijn was een keiharde scherprechter deze dag; zowel rijtechnisch als qua verbindingen. Een probleem waar ook Herman Hutten mee werd geconfronteerd, want hij stond ergens in de woestijn stil Zijn monteurs wisten het niet, terwijl in Nederland de coördinaten wél bekend waren. Het is nog niet duidelijk waar Herman zich op dit moment bevindt en hoe het met z'n auto is.
Tussenstand
Plaats Nr. Naam rijder Merk Verschil Straftijd *
1 201 Masuoka Mitsubishi - -
2 203 Peterhansel Mitsubishi 11'42" 5'00"
3 202 McRae Nissan 41'29"
4 212 De Mevius BMW 43'59" 5'00"
5 200 Schlesser Schlesser-Ford 48'04"
6 211 Mayer Mitsubishi 1h20'54"
7 207 Alphand BMW 2h06'54"
8 236 Housieaux Mitsubishi 2h33'52" 5'00"
9 208 De Villiers Nissan 2h34'37" 5'00"
10 225 Magnaldi Honda 2h37'04"
36 271 Ten Harkel Kia 7h36'02"
?? 311 Hutten Kia ?? ?? **
* = straftijd is in totaaltijd verwerkt
** = bij verschijnen nog niet bekend
|
|
|