Dinsdag 6 januari 2004
Verbinding: 176 km - Special: 351 km - Verbinding: 276 km - Totaal: 803 km
Weer biedt Marokko vooruitzichten op een zeer boeiende race, met specials die uitmuntende stuurmanskunsten vereisen. De route voert over moeilijke paden, waar het kleinste foutje hard wordt afgestraft. Deze nieuwe etappe tussen Ouarzazate en Tan Tan dient als herinnering aan de moeilijkheidsgraad van deze uithoudingstocht. Het tempo ligt vanaf de start erg hoog, maar de bestuurders zullen al snel vaart moeten minderen om de rotsen en bulten in het parkoers te kunnen omzeilen. Hier is het de kunst om snel te kunnen rijden maar toch voortdurend alert te blijven, zodat de finish zonder kleerscheuren kan worden bereikt.
Parkoersassistentie: 740 km |
TAN-TAN - In de etappe van gisteren is er, lang na afloop, nog het een en ander gebeurd. Meerdere teams uit de top-10 kregen alsnog een tijdstraf opgelegd. Dat betekende bijvoorbeeld dat de startvolgorde verschilde met de eindstand van gisteravond, waarbij 'oude vos' Shinozuka als tiende van start ging. De etappe van vandaag was uiteindelijk een pittige en leverde in de top wederom verschuivingen op. De Nederlanders teams kwamen relatief dicht bij elkaar aan de finish; in hun onderlinge volgorde veranderde niets.
De zesde klassementsproef van Parijs-Dakar 2004 was een lange. Na een verbindingsstuk van 176 kilometer wachtte de 'special stage' met een lengte van 351 kilometer. Aansluitend een verbindingsroute van 276 kilometer naar het bivak. Langzamerhand wordt 'Le Dakar' zwaarder, maar Herman Hutten (nr 311) ervoer het in zijn Kia Sorento duidelijk anders: "Gisteren zat ik er na die zandduinen helemaal door. Daarentegen ging het vandaag als een zonnetje. Ik ben super tevreden. Lastig was wel het vele, vele stof want dat betekende dat inhalen een lastig én soms listig karwei was." De proef was volgens Hutten, die als 70ste finishte, middelzwaar met veel lange pistes. Sommige stukken waren daarentegen weer onverwacht bochtig. Het Kia-team Hutten/Wullink staat na vandaag 61ste in het algemeen klassement.
Teamgenoten Ten Harkel/Den Toom (nr 271) reden ook vandaag weer een regelmatige race rondom de vijftigste positie. Een bewust gekozen strategie, want Ten Harkel wilde vandaag nog niets forceren en ze deden het vandaag wat kalmer aan. Desondanks eindigden zij als 51ste en staan op een 47ste plek in het totaalklassement.
Morgen staat de deelnemers een echte zware proef te wachten (Hutten: "Heavy stuff, maar gáán die kilometers opvreten!") en de dagen daarna volgt de eerste 'marathon': tussen twee klassementsdagen is er geen service van de monteurs, maar moeten de deelnemers zelf hun auto's gangbaar houden c.q. maken.
Tussenstand
Plaats Nr. Naam rijder Merk Verschil Straftijd *
1 201 Masuoka Mitsubishi - -
2 203 Peterhansel Mitsubishi 6'40" 5'00"
3 202 McRae Nissan 15'41"
4 208 De Villiers Nissan 17'50" 5'00"
5 207 Alphand BMW 18'48"
6 212 De Mevius BMW 22'33" 5'00"
7 200 Schlesser Schlesser-Ford 27'06"
8 209 Servia Schlesser-Ford 25'57"
9 259 Al Attiyan Mitsubishi 38'45" 5'00"
10 211 Mayer Mitsubishi 48'02"
47 271 Ten Harkel Kia 3h34'37"
61 311 Hutten Kia 4h41'06"
* = straftijd is in totaaltijd verwerkt
|
|
|