Maandag 5 januari 2004
Verbinding: 56 km - Special: 337 km - Verbinding: 182 km - Totaal: 575 km
Deze etappe verenigt alle moeilijkheden die de deelnemers het hoofd moeten bieden. De start van de special vindt plaats in een zeer droog gedeelte en het parkoers is hobbelig en rotsachtig. Langzaam maar zeker wordt de charme van Afrika zichtbaar terwijl het parkoers de eerste wadis nadert. Via ravijnen en kilometers zandpad worden de deelnemers naar het hoogtepunt van de eerste rally geleid: de Erg Chebbib, een essentieel element van de doortocht door de Marokkaanse woestijn. Het einde van de etappe is een zeer snel af te leggen stuk van het parkoers.
Parkoersassistentie: 310 km |
De protesten die verschillende deelnemers hadden ingediend naar aanleiding van de hen opgelegde tijdstraf na de tweede klassementsproef hebben geholpen. De argumenten waarom de auto's die avond te laat in het parc fermé waren geparkeerd zijn geaccepteerd, het uur tijdstraf daarmee opgeheven. De Kia-teams startten vanochtend aanmerkelijk verder voorin dan gisteren. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen.
De proef van vandaag kende veel variatie. Bob ten Harkel: "We hebben verschrikkelijk veel rotsen en keien gehad, maar ook hele diepe gaten. Bovendien kwamen we de eerste echte zandduinen tegen. We hebben echter in tegenstelling tot veel andere deelnemers geen enkele keer vastgezeten. De Kia Sorento gaat nog steeds fantastisch en door de bandenspanning te variëren proberen we zo goed mogelijk onze keuzes te maken. Vandaag was het overigens nog wel een race voor de grof-profielbanden."
Ten Harkel/Den Toom gingen als 59ste van start en reden een redelijk regelmatige race. Steeds lagen ze op de tussentijdse controlepunten tussen een 50ste en 55ste plek. Zij finishten uiteindelijk als 51ste en dat wederom was goed voor een 49ste positie in het algemeen klassement. Een winst van tien plaatsen ten opzichte van de ochtend. Daarmee was Bob vandaag verreweg de snelste Nederlander, maar het tijdsverschil met de top 25 bedraagt een uur. Na vijf dagen Dakarrally zegt dat echter relatief weinig, want er staat de rijders nog veel te wachten de komende twee weken. Waarbij er ook in het klassement van de ene op de andere dag dus het nodige kan gebeuren.
Herman Hutten/Hennie Wullink vertrokken vanochtend vanaf een 77ste positie; heel wat beter dan gistermorgen dus. Hun race verliep onregelmatiger dan bij hun teamgenoten en uiteindelijk finishten ze toch als 75ste (voorlopig resultaat). Tussentijds lagen ze dicht achter Ten Harkel, maar in de zandduinen kwam Hutten vast te zitten. Gelukkig viel het tijdverlies achteraf mee en bereikten ze op een keurige positie de finish. Door dit resultaat staat Herman na vijf dagen op een 71ste plaats in het algemeen klassement; de Kia-teams voeren nu de Nederlandse 4x4-deelnemers weer aan.
Tussenstand
Plaats Nr. Naam rijder Merk Verschil
1. 203 Peterhansel Mitsubishi - - (5' straf)
2. 201 Masuoka Mitsubishi 1'12"
3. 212 De Mevius BMW 10'33"
4. 207 Alphand BMW 10'57"
5. 208 De Villiers Nissan 11'05"
6. 200 Schlesser Schlesser-Ford 12'59"
7. 206 Biasion Mitsubishi 13'29"
8. 202 McRae Nissan 18'42" (incl 7'30" straf)
9. 259 Al Attiyan Mitsubishi 19'49"
10. 209 Servia Schlesser-Ford 20'57"
49 271 Ten Harkel Kia 2h03'14"
71 311 Hutten Kia 2h48'17"
________________________________________________________________________
|
|
|