| Nieuws |
| Dakar - 2004
Nieuws archief |
Vorige Rallys

ETAPPE 4: TANGER > ER RACHIDIA WAT GEBEURT MET STRAFTIJD?
Rally Detail
Zondag 4 januari 2004
Verbinding: 233 km - Special: 75 km - Verbinding: 444 km - Totaal: 752 km

Tijdens deze eerste Afrikaanse etappe zal het allemaal wat serieuzer worden. Na een erg snelle verbindingstocht van 233 kilometer zullen de deelnemers een zeer snel parkoers afleggen, dat bezaaid is met veel valkuilen, van onzichtbare putten in het wegdek tot verborgen greppels aan de zijlijn van de route.
Het pad wordt steeds smaller en verdwijnt zelfs bijna volledig op sommige plaatsen. De moeilijkheden worden halverwege het parkoers minder tot aan het einde van de special. Vervolgens moet er nog een verbinding van 444 kilometer worden afgelegd.

Parkoersassistentie: 750 km
Etappe verslag
De vierde klassementsproef in Parijs-Dakar 2004 begon voor beide equipes in het Hutten Rallyteam met een geweldige domper. Bij aankomst in Marokko kregen ze te horen dat zij een straftijd van één uur kregen omdat ze de tweede wedstrijddag te laat in het parc fermé waren aangekomen. Verhaal halen ging niet meer, want de wedstrijdcommissaris lag al op één oor, toen de mannen 's nachts om 3.00 uur in Marokko aankwamen.

Als een zwaard van Damocles hing de straftijd boven de start van de vierde special stage, de eerste op Afrikaanse bodem. Bob ten Harkel moest als 127ste van start (was eerst zelfs 125), Herman Hutten als 129ste. Dat beloofde niet veel goeds en die voorgevoelens werden deels ook bewaarheid. Bob ten Harkel verwoordde het aldus: "Beroerder kun je het niet hebben. Niet alleen zit je stof te happen en gaan auto's die je wilt inhalen pas na lang en hard aandringen aan de kant, ook is zo'n proef dan helemaal kapotgereden!", aldus een nog steeds getergde Ten Harkel aan het eind van de proef. "Je hebt de keuze tussen met alle geweld een zo snel mogelijke tijd scoren en op de uiterste grens te rijden of een tandje terug en de schade beperkt houden. Wij hebben voor het laatste gekozen. Zelfs toen werden we nog 59ste tijd in de proef, terwijl de auto geen schade heeft opgelopen. De Sorento doet het trouwens perfect: nog geen 'klap' verkeerd en als lekkere bijkomstigheid zelfs nog geen lekke band!"
Ook Herman Hutten deed het met navigator Hennie Wullink goed. Ze startten als 129ste, lagen halverwege op een 122ste plek en eindigden op een 77ste positie in de proef. Ook zij hadden vanwege de opgelegde tijdstraf en die lage startplek veel last gehad van langzamere auto's. Met een 'Nu is het zaak dat teammanager Walraven zo snel mogelijk de wedstrijdcommissaris aan de jas trekt om die penalty terug te zetten' besluit Ten Harkel het telefoongesprek vanuit de auto.


Tussenstand
Plaats Nr. Naam rijder Merk Verschil
1 203 Peterhansel Mitsubishi - -
2 206 Biasion Mitsubishi 1'07"
3 212 De Mevius BMW 1'28"
4 205 Vatanen Nissan 1'28"
5 201 Masuoka Mitsubishi 1'37"
6 202 McRae Nissan 1'55"
7 209 Servia Schlesser-Ford 2'01"
8 207 Alphand BMW 2'19"
9 208 De Villiers Nissan 3'10"
10 200 Schlesser Schlesser-Ford 3'13"
122 271 Ten Harkel Kia 1h25'09" (incl. straf 1h)
124 311 Hutten Kia 1h28'43" (incl. straf 1h)