| Nieuws |
| Dakar - 2004
Nieuws archief |
Vorige Rallys

ETAPPE 14: DRAMA: BOB TEN HARKEL MOET OPGEVEN
Rally Detail
Donderdag 15 januari 2004
Special: 510 km - Verbinding: 3 km - Totaal: 513 km

De mooiste zandetappe van deze rally!
Het zandpad loopt over een aantal kleine duinen aan het begin van het parkoers. Deze duinen worden steeds groter naarmate het parkoers zich noordwaarts begeeft.
Het hoogtepunt van de dag is de oversteek van de enorme duinen aan de rand van de 200-meter hoge Taskast-klif. Dit is de enige manier om de klif te beklimmen, voordat na 130 kilometer over een snelle weg de finish kan worden bereikt.

Parkoersassistentie: Ayoûn El Atroûs >> Nouakchott: 830 km
Etappe verslag
TIDJIKJA - Het noodlot heeft voor Bob ten Harkel/Hennie den Toom (nr 271) in de Kia Sorento van het Hutten Rallyteam alsnog keihard toegeslagen. Nadat zij vanaf de zesde etappe kampten met het probleem van een oplopend olieverbruik, bleek dat uiteindelijk toch de achilleshiel te zijn. Hoewel er op de rustdag druk was gesleuteld, moesten de laatste Nederlanders bij de rallyauto's in Tidjikja de strijd staken. En dat terwijl zij nog op een 27ste positie in het algemeen klassement waren binnengekomen.

"Het ging niet meer", aldus een zwaar teleurgestelde Bob ten Harkel. "We startten goed vandaag en konden ons, ondanks de blijvende olieproblemen, redelijk handhaven. Maar het laatste gedeelte van de proef na het derde en laatste checkpoint verbruikte de motor zóveel olie. In de zandduinen wel twee liter olie per vijf kilometer! Da's niet meer aan te slepen, dat kun je niet meenemen en dan is de kans te groot dat de motor het helemaal begeeft. Competitief verder rijden zat er niet meer in." De leden van het team in Tidjikja aanwezig, waren zwaar aangeslagen. Ten Harkel: "Het is zo verdomd jammer, voor alle leden in en rond het team en ook voor Kia waar ze super-enthousiast meeleefden. We hebben er met z'n allen zo hard voor gewerkt en dan gebeurt dit drie dagen voor het einde! En dan te bedenken dat dit eigenlijk ons enige probleem was. Want de Sorento was 'bullet-proof', we hebben feitelijk nauwelijks een ander technisch probleem gekend gedurende de afgelopen veertien proeven. Dat maakt de druiven extra zuur!"
De etappe werd gewonnen door Alphand in de BMW, Peterhansel in de Mitsubishi behield de leiding in het klassement. Waar de karavaan in de ochtend aan het tweede deel van deze marathonetappe begint, zijn Bob ten Harkel en Hennie den Toom vannacht nog doorgereden naar de kust. Ze hadden geen zin meer om nog in het bivak te blijven…


Tussenstand
Plaats Nr. Naam rijder Merk Verschil
1 203 Peterhansel Mitsubishi - -
2 201 Masuoka Mitsubishi 1h05'04"
3 200 Schlesser Schlesser-Ford 2h31'44"
4 207 Alphand BMW 3h38'29"
5 211 Mayer Mitsubishi 5h21'35"
6 212 De Mevius BMW 5h41'42"
7 224 Saby Volkswagen 6h14'49"
8 225 Magnaldi Honda 7h54'36"
9 208 De Villiers Nissan 8h03'32"
10 227 Kolberg Mitsubishi 8h51'07"
27 271 Ten Harkel Kia 26h02'54" - maar opgegeven