Dinsdag 13 januari 2004
Verbinding: 88 km - Special: 213 km - Verbinding: 365 km - Totaal: 666 km
Na de bush leidt het laatste deel van de route door het tropische woud. De rustdag in Bobo-Dioulasso heeft mens en machine de kans gegeven hun batterijen op te laden. Vandaag gaan de deelnemers van start met een parkoers van 213 kilometer dat niet zou misstaan tijdens de Wereldkampioenschappen Rallyrijden. Het tempo zal hoog liggen, zeer hoog zelfs bij de ervaren bestuurders. Maar de deelnemers moeten oppassen voor een handvol grote obstakels die bezaaid liggen op het pad door de groene weelde van het Banfora-woud.
Parkoersassistentie: 541 km. |
Snelle etappe, ritme weer vinden
BAMAKO - Na de rustdag en twee geneutraliseerde etappes daaraan voorafgaand, mochten de 69 overgebleven autocoureurs de teugels weer vieren. De etappe van vandaag was aangekondigd als een snelle route en was bovendien relatief kort in vergelijking tot wat de deelnemers de laatste wedstrijddagen voor de rustdag hadden meegemaakt. In de top-10 waren geen verschuivingen, slechts enkele minuten plus of min voor de concurrenten. Bob ten Harkel en Hennie den Toom (nr 271) gingen in de Kia Sorento uiteindelijk niet tot het uiterste, eindigden als 40ste op de proef en zakten een plaats in het klassement en staan nu 25ste.
Na een verbindingsroute van 85 kilometer volgde de special stage van 'maar' 213 kilometer. Dat het snel ging bewijst de tijd van de als eerste geƫindigde Luc Alphand, die er minder dan twee uur voor nodig had. Er waren sprongen en er werd veel tussen de bomen gereden. Ten Harkel/Den Toom verloren drie kwartier op de dagwinnaars, maar handhaven zich netjes op een 25ste plek. "Twee dagen quasi slap rijden en een rustdag kosten toch ritme", aldus Ten Harkel. "Waar ik had gehoopt dat de rust ook de blessure aan mijn rug (stuitje) ten goede was gekomen, viel dat toch tegen. Het kostte moeite de draad en vooral ook de juiste zitpositie weer op te pakken." De etappe werd afgesloten met een verbindingsroute van 368 kilometer, die vooral over de weg ging. Hieraan waren echter meerdere dorpjes gelegen en vooral ook waren er veel (verdekt opgestelde) snelheidscontroles. Wie hier te hard rijdt, krijgt straftijd.
Met nog vier echte etappes en een baantje in Parijs-Dakar 2004 te gaan, komen de deelnemers nog voldoende problemen tegen. Drie van de vier etappes zijn echt zware, waaronder een marathonetappe waar de rijders de service aan de auto's zelf moeten doen na een dag harde strijd en ze weer klaar te maken voor de dag die daarna volgt.
Tussenstand
Plaats Nr. Naam rijder Merk Verschil
1 203 Peterhansel Mitsubishi - -
2 201 Masuoka Mitsubishi 1h04'43"
3 200 Schlesser Schlesser-Ford 2h18'16"
4 207 Alphand BMW 3h53'58"
5 212 De Mevius BMW 4h15'30"
6 211 Mayer Mitsubishi 4h56'14"
7 224 Saby Volkswagen 5h20'56"
8 225 Magnaldi Honda 6h30'38"
9 227 Kolberg Mitsubishi 6h51'29"
10 236 Housieaux Mitsubishi 7h22'19"
25 271 Ten Harkel Kia 20h31'30"
|
|
|