Vrijdag 9 januari 2004
Verbinding: 3 km - Special: 736 km - Totaal: 739 km
Een legendarische etappe! Dit deel van het parkoers heeft gezorgd voor een aantal van de meest historische momenten in de geschiedenis van de race. Het is ook de langste en zwaarste etappe in deze editie van de rally. Na een snelle start in zacht zand tot aan Tichit, wordt het zwaarder naarmate we de bron van Arate bereiken, de Rocher des Eléphants en de Enji-pas, waar bijna alle deelnemers in 1985 moesten schuilen voor een zandstorm. Maar de prachtige landschappen maken het gemakkelijker de moeilijkheden te vergeten. |
NEMA - Er is veel gebeurd in en rond de negende etappe van Parijs-Dakar 2004. Bovenal werd het voor vele teams nogmaals echt nachtwerk. Kia-rijders Ten Harkel/Den Toom (nr 271) vormden er geen uitzondering op en kwamen pas na 03.00 uur in de nacht in het bivak. Bob ten Harkel: "Het was verschrikkelijk zwaar, echt afzien. Maar we zijn er en gaan nu voor het bereiken van de eindstreep." Ten Harkel klom weer enkele plaatsen in het klassement en staat nu op een 24ste positie.
Het tweede deel van de marathonetappe is weliswaar afwisselend en wonderschoon qua natuur, maar de deelnemers aan Parijs-Dakar 2004 hebben daar weinig oog voor gehad. De gevaren waren legio: zand, stenen en het beruchte kamelengras. Aan de andere kant extra moeilijkheden omdat het roadbook weinig navigatiepunten bevatte en pistes deels ook hoge snelheden (altijd gevaarlijk) toelieten. Het was voor iedereen zaak het koppie erbij te houden. Uiteraard ook voor de laatst overgebleven Nederlandse equipe bij de rallyauto's, Bob ten Harkel en Hennie den Toom. Al enkele dagen kampen ze met een motor die olie verbruikt en dus moeten ze de meters scherp in de gaten houden en regelmatig stoppen om olie bij te vullen. Ten Harkel: "Het kost ons dan wel tijd om iedere 150 kilometer te moeten stoppen en olie bij te vullen, maar voorlopig houden we de boel daarmee wel aan de gang. Het frustrerende is, dat je beseft dat je de laatste dagen dan ook regelmatig veel sneller had kunnen zijn. Ons doel nu staat echter vast: we willen de finish halen en daar heb ik vertrouwen in. We zien wel wat er daarnaast in het klassement nog mogelijk is." In de negende etappe werd het team 34ste en had ruim 18 uur nodig om de proef af te leggen; sommigen deden er nóg langer over. Bob en Hennie bezetten hiermee de 24ste plaats in het algemeen klassement.
Ondanks alle tegenslag klimt het Kia Sorento-team iedere dag weer een paar plaatsen in het klassement. Om hen heen is het een slagveld, want er zijn al vele tientallen(!) auto's en dito motorrijders uitgevallen. Het is dus zaak de boel heel te houden en iedere dag de auto c.q. motor in zo optimaal mogelijke conditie te houden. Daarbij hebben ze nu een extra steuntje in de rug doordat de organisatie op aanraden van de regeringen van Frankrijk en Mali de beide Mali-etappes uit het schema heeft gehaald en de overgebleven deelnemers via een omweg en twee geneutraliseerde etappes naar de rustdag in Bobo Dioulasso (Burkina Fasso) gaan.
Tussenstand
Plaats Nr. Naam rijder Merk Verschil
1 203 Peterhansel Mitsubishi - -
2 201 Masuoka Mitsubishi 1h04'00"
3 200 Schlesser Schlesser-Ford 2h22'28"
4 212 De Mevius BMW 3h52'17"
5 207 Alphand BMW 3h59'38"
6 211 Mayer Mitsubishi 4h50'24"
7 224 Saby Volkswagen 5h19'55"
8 225 Magnaldi Honda 6h30'38"
9 227 Kolberg Mitsubishi 6h46'35"
10 236 Housieaux Mitsubishi 6h30'38"
24 271 Ten Harkel Kia 19h51'43"
- - 311 Hutten Kia uitgevallen
|
|
|