Donderdag 8 januari 2004
Verbinding: 34 km - Special: 355 km - Totaal: 389 km
Deze korte etappe geeft de rallykaravaan even de tijd om op adem te komen na de uitdagingen van de vorige dag. Na de start, in de bedding van de Wadi Toungad, zullen de deelnemers een nieuw pad volgen dat begint bij Far Aoun. De hoge snelheden van de vorige dag maken nu plaats voor techniek, ervaren stuurmanskunsten en zorgvuldige navigatie tussen de passen door, die moeilijk te vinden zijn. Dit alles vindt plaats in adembenemende landschappen.
Parkoersassistentie: Atar >> Néma 1.535 km. |
Dakar 2004 voorbij voor Herman Hutten
Het Hutten Rallyteam krijgt het zwaar voor de kiezen. De Kia's ondergaan een enorme vuurdoop en na de grote problemen bij Herman Hutten (nr 311) woensdag, het voordifferentieel ging kapot dus geen voorwielaandrijving meer, bereikte hij diep in de nacht het bivak, maar kon daarna wel weer starten. Vervolgens vandaag hetzelfde probleem en dat betekende einde verhaal voor Herman Hutten en Hennie Wullink. Bob ten Harkel (nr 271) komt ook problemen tegen, maar weet zich ondanks alles langzamerhand in het klassement naar voren te werken.
De achtste klassementsproef zou lichter zijn dan de superzware etappe van woensdag. Het tegendeel bleek waar, want er was nauwelijks een team zónder problemen. Bijzonder hard trof het Herman Hutten en Hennie Wullink, die met een technisch probleem moesten opgeven. Hutten: "In de zevende etappe waren we zoveel tijd kwijt geraakt en slapen was er niet bij, maar we konden vandaag toch van start. Vanaf een 84ste plek in het algemeen klassement wilden we klimmen in de rangschikking. Vandaag hebben we ervaren wat Dakar is: wat een verschrikkelijk hoge duinen, wat een zand! En met een kapot differentieel is het gewoon einde verhaal. Bovendien zijn we uitgewoond, zijn zestig uur in touw geweest! Het is duidelijk dat we zwaar, zwaar de pest in hebben." Herman en Hennie hebben de handdoek in de ring moeten gooien en blijven vannacht bij de auto slapen. Omdat dit de marathonetappe is, hadden als geluk bij een ongeluk hun tenten bij zich.
Morgen probeert het serviceteam Johan ten Dam en Chris Walraven de Kia op te halen. Daarvoor zal er ter plekke in Tidjikja wat geregeld moeten worden, want de service-Pajero doet het na de crash die ze ermee hadden niet meer. Die wordt vanavond achter de servicetruck meegenomen naar de finishplaats en daarheen willen ze ook de Sorento brengen. Daar willen ze beide auto's repareren om er daarna -over de weg- mee naar Dakar te gaan om ze te kunnen verschepen.
Hun enorme ervaring komt Bob ten Harkel en Hennie den Toom deze dagen zeer van pas. Weliswaar kunnen ze vanwege olieverbruik van de motor niet zo scherp rijden als ze zouden willen, maar ze weten de Kia Sorento iedere dag een paar plekken beter in het klassement te 'parkeren'. Bob heeft last van enkele lichamelijke kwalen, maar kan die verbijten. Ten Harkel: "Als we het koppie erbij houden en de motor zo blijft heb ik er vertrouwen in. Uit ervaring wisten we dat we zoveel mogelijk boven op de duinen moeten blijven. Dat wierp zijn vruchten af." Na een zeer zware achtste proef, staat het team op een 29ste plaats.
Tussenstand
Plaats Nr. Naam rijder Merk Verschil
1 203 Peterhansel Mitsubishi - -
2 212 De Mevius BMW 1h04'38"
3 201 Masuoka Mitsubishi 1h22'32"
4 200 Schlesser Schlesser-Ford 1h29'42"
5 207 Alphand BMW 2h50'07"
6 236 Housieaux Mitsubishi 3h20'03"
7 211 Mayer Mitsubishi 3h20'17"
8 202 McRae Nissan 3h31'58"
9 224 Saby Volkswagen 3h57'28"
10 225 Magnaldi Honda 3h58'02"
29 271 Ten Harkel Kia 10h59'54"
- - 311 Hutten Kia uitgevallen
|
|
|