Het Hutten rallyteam is vandaag getroffen door de eerste grote tegenslag. Tijdens de verbindingsroute van Barcelona naar Granada in zuid Spanje heeft de vrachtauto van Anne Kies het begeven. Na ongeveer 500 kilometer van de geplande 919 te hebben afgelegd, brak het compressorwiel van de turbo van de Mercedes Hanomag. Het was onmiddellijk duidelijk dat het onmogelijk was om nog een goede eindklassering in het vrachtauto klassement te behalen, omdat er geen reserve turbo voorhanden was.
De teleurstelling van Anne Kies was van zijn gezicht te lezen maar hij reageerde op de voor hem bekende nuchtere wijze met: Het ziet er naar uit dat de motor verder niet beschadigd is. Dus we gaan de auto zo snel mogelijk repareren en hopen dan met twee dagen achterstand de karavaan weer in te halen. We kunnen dan wellicht de andere team leden nog ondersteunen. Noemenswaardig is ook dat teammanager Harry Eskes zijn plaats in de assistentie KIA heeft afgestaan aan Thomas Krumey, die verder reist om assistentie te kunnen verlenen aan zijn team 2drive adventure. Ook voor Harry ziet de rally er ineens heel anders uit dan hij van te voren had verwacht. Hij zelf gaf hierop het volgende commentaar: Als teammanager ben je verantwoordelijk om beslissingen te nemen die het team ten goede komen. Het was makkelijk geweest om een van de monteurs achter te laten, maar zij zijn misschien over een paar dagen van essentieel belang voor het succes van de KIAs.
Overigens hebben de beide wedstrijd KIAs van Bob ten Harkel en Herman Hutten de verbindingsroute, zoals verwacht, zonder problemen afgelegd. Ondanks de tegenslag van Anne zijn zij met optimisme gaan slapen. Morgen gaat Le Dakar immers weer gewoon verder met een korte special in Granada.
|
 |