Kijk de aanwezige video beelden van de afgelopen periode nog eens terug
meer >

Het gastenboek vind u ook in het hoofdmenu onder supporters
Ga naar het gastenboek >

    

 
GEVRAAGD: MONTEUR MET KENNIS VAN ELECTRONICA
meer >

80/60
 
Dakar 2006 naar Egypte ?
meer >

    
Hoofdsponsor: Obo Banden         Topsponsor: Kia Nederland B.V.         Tuner: 4WD Ten Harkel         Sponsoractie: ChildRight         Subsponsor: Profile Tyrecenter Heuver         Subsponsor: UMIS Internet         Subsponsor: Wullink design- en project meubilair         Subsponsor: Hutten Metaal B.V.         Subsponsor: Palazzo Keukendesign         Subsponsor: Jansen en Gal autoschade         Subsponsor: Delta Hekwerk B.V.         Subsponsor: Hutten Vastgoed         Subsponsor: Gebo Tours         Subsponsor: Hutten International srl         Subsponsor: Mestenbeld Trucks         Subsponsor: Van Merksteijn         Subsponsor: IJzerwerf Overdie BV         Subsponsor: Respo Nederland BV         Subsponsor: Auto Braat Groep         Subsponsor: Den Hollander Beheer BV         Subsponsor: Gummiwerk Kraiburg Austria Ges.m.b.H. & Co.         Subsponsor: Retro GmbH         Materiaalsponsor: BvV Reclame         Leverancier: Reiger Racing         Leverancier: Van Heek Motorsport         Leverancier: Valvoline Oil Nederland          
13-10-2004 Pech werpt team Hutten/Wullink terug in klassement
13 oktober 2004
Dubai Rally 2004 – 3de klassementsproef


De tegenstand kwam vandaag voor de Nederlandse deelnemers aan de Dubai Rally alsnog uit onverwachte hoek. Niet de zandduinen en evenmin de technische onderdelen van de Kia Sorento die het meest te verduren hebben lagen ten grondslag aan de enorme achterstand die Herman Hutten en Hennie Wullink opliepen. Het was feitelijk de extreme temperatuur die zorgde voor pech en daardoor een grote tijdstraf.

Nadat de start van de rally vanochtend net als gisteren wegens mist vijftig minuten vertraagd werd, lagen weer 140 kilometer vervaarlijke zandduinen in het verschiet. Aan het eind van de dag bleek Stephan Peterhansel de snelste, voor zijn teamgenoot Hiroshi Masuoka. In het klassement maakt Peterhansel na het echec van de eerste proef geen kans meer, maar zijn klasse heeft hij vandaag nog eens bewezen. In de top van het klassement leidt de Japanner nu voor de Belg De Mevius.

In het Nederlandse kamp verliep het minder voorspoedig. Herman Hutten: “We gingen met een goed gevoel als 13de van start en hadden ons goed ingesteld op de te verwachten hitte. De tegenslag kwam uit een onverwachte hoek. Hoewel we hier zijn om te testen hadden we er niet op gerekend dat de koppelingcilinder problemen zou geven. Dat kan aan meerdere factoren liggen. Want op mijn verzoek hadden we in Nederland een ander type, met kortere slag gemonteerd. Of daar het probleem enkel en alleen zit weten we nog niet zeker maar het heeft er alle schijn van.” Hoogstwaarschijnlijk is door de hitte de temperatuur van de olie te hoog geworden, waardoor deze zijn werking heeft verloren.
De Nederlanders verloren veel tijd om toch uit de duinen te geraken, moesten alle zeilen bijzetten. Uiteindelijk zijn ze in het bivak gekomen, maar misten twee checkpoints onderweg. Dat betekent een tijdstraf van minimaal zes uur, waardoor een duikeling in het klassement wordt gemaakt. “Vanavond ‘zetten’ we een andere cilinder en passen ook de olie aan. Eens kijken hoe de zaken morgen dan gaan. ’t Is niet leuk, maar laten we eerlijk zijn: we kwamen hier om te testen en dan heb ik liever dat we tegen zoiets onverwachts nu aanlopen in plaats van straks in Dakar. Eén ding is echter zeker, aan het opdoen van ‘zandervaring’ is hier geen gebrek!”, aldus Hutten. De Nederlanders bevinden zich met toppers als Peterhansel, McRae en Kleinschmidt overigens in goed gezelschap in dit deel van het klassement; een schrale troost…
De wedstrijd is vanwege het begin van de Ramadan alsnog met één etappe ingekort. Het finishpodium is wel op vrijdag, maar de etappe van die dag wordt niet verreden.