03-11-01 - 02.00 uur Dubai time
Wat was er een pracht en praal bij het price giving diner aangeboden door sheik Mouhammed. Wim kreeg twee prijzen overhandigd uit handen van de kong en de kroonprins van de verenigde emiraten. Een voor zijn vijfde plaats algemeen en een voor de eerste plaats in zijn klasse. Je moet er van houden maar de vazen die hem overhandigd werden verdienen niet echt de schoonheidsprijs. Maar wat geeft dat het gaat uiteindelijk om de prestatie. Toch is zon moment natuurlijk wel indrukwekkend. Na alle inspanningen was het een gezellig feest waar vanzelfsprekend de champagne vloeide. Herman Hutten en Herman Lucas behaalde in de laatste etappe overigens een hele nette veertiende plaats en de eindklassering van dit team werd een zestiende plaats. Met vierenveertig deelnemers een zeer goede klassering.Door alle technische problemen van het team Alex Jansen en Henk Smit zijn zij uiteindelijk op een zesentwintigste plaats geeindigd.
03-11-01 - 15.00 uur Dubai time
Wij liggen nu met z n allen aan het zwembad. Ons vliegtuig vertrekt pas morgenvroeg om 00.50 uur dus we hebben nog even. Vanaf deze plaats aan het zwembad willen wij iedereen bedanken die met ons mee hebben geleefd.en ons team hebben ondersteund. De berichten in het gastenboek op onze site hebben ons goed gedaan. Wij zullen nog een paar sfeer beelden meesturen van het dinner en de prijsuitreiking. De rally was voor ons een ervaring om niet gauw te vergeten en wie weet hoort u nog wel veel meer van het Hutten Rally Team. Bedankt dat u onze site heeft bezocht en let maar op: U hoort nog van ons.
02-11-01 - 19.30 Dubai time Wim Hutten overwint
De laatste etappe was zeker niet de moeilijkste maar nog wel bijna 400 km lang. Over snelle grind- en zandpaden en ongeveer 50 km woestijn. De route was dan misschien niet zo moeilijk maar in deze etappe was het voor Wim Hutten enorm afzien. Vanmorgen stond hij op en voelde overal pijn en was koortsig. De pijn zat op de raarste plaatsen en ook met de diagnose van de dokter kon hij niet zoveel aanvangen. Zou hij wel van start kunnen en zou zijn klassement in gevaar komen ? Met een paar pijnstillers ging Wim om 09.30 uur van start. De pijn verbijtend en geen gekke dingen doen dat was zijn strategie. Een strategie die meer dan goed uitpakte. Hoewel hij wel wat moest inleveren op zijn direkte concurrenten hield hij aan de finish ruim genoeg over om zijn eerste plaats in zijn klasse te behouden. De zweed Lundberg die net boven Wim als vijfde in het algeeen klassement stond kreeg mechanische pech en dat betekende voor Wim dat zijn doelstelling een plaats bij de eerste vijf was behaald. Gisteren vertelde hij nog dat hij in zijn kop harder kan dan zijn lichaam toelaat. He is niet alleen een mechanische slijtageslag maar lichamelijk worden er misschien nog wel meer inspanningen gevraagd. Dat heeft Wim vooral de laatste twee etappes aan de lijve ondervonden. Zijn directe helpers Marco ten Berge en Mathias Gabler mogen wij niet vergeten. Zij hebben deze prestatie mede mogelijk gemaakt. Vier keer reed Wim al in Dubai maar nu kan hij dan eindelijk een prestatie neerzetten waar niemand omheen kan. Tussen de grote fabriekjongens staat hij vanavond op het podium. Van harte gefeliciteerd met deze formidabele prestatie Wim.

Onze beide Hermannen hebben gisteren een beetje schade gereden, niet ernstig maar de garage heeft weer heel veel werk. Ook vandaag was het weer raak. Volgens Herman Hutten was het een onverwachts overstekende kameel. Maar hoe dan ook ze krijgen er steeds meer zin in en gaan als de brandweer. De klassering is nog niet bekend maar een plaats tussen de 10 en 15 lijkt haalbaar. Dit team heeft een zeer goede rally gereden. Hun eerste rally, direct een internationaal hoog aangeschreven rally hiervoor uitkiezen en dan nog uitrijden ook. Dit was natuurlijk mede te danken aan de technische ondersteuning van een meegereisde monteur.

Het team Alex Jansen en Henk Smit zat het deze rally niet mee. Eerst was het de lage gearing die een hogeklassering in de weg stond en vandaag begaf de koppeling het. Niets aan te doen ook nietdoor Wim Schoemaker de beste monteur van ons hele team Jammer Alex en Henk. De volgende keer beter. Jullie hebben de derde etappe laten zien dat er mogelijkheden zijn.

Vanavond het price winning dinner. Wij zullen als team zorgen een mooi tafeltje vlak bij het podium te krijgen. Want wij hebbeneen nummer 1 in ons team. Reken maar dat wij dit gaan vieren. Het zal nog lang onrustig blijven in Dubai.
01-11-01 14.50 uur Dubai time.
Vanmorgen vond de briefing over de etappe van vandaag plaats om 07.00 uur. Wim heeft nog steeds wat lichte pijntjes en een zere kont. Maar hij moet niet piepn hij moet rijden. De motor klinkt gelukkig goed en om 08.30 is Wim gestart.
De beide auto's van ons team zijn om 09.30 gestart. Alex Jansen en Henk Smit zijn gelukkig ook weer van de partij. Weliswaar zonder lage gearing maar wel met enthousiasme. Alex wil ze wel eens wat laten zien. Voor de start hebben we nog snel een paar rijplaten voor dit team .
Op de derde controle post kwam Wim als vierde binnen en voelde zich goed en de motor liep als een zonnetje. Het laatste deel van de etappe wilde hij zonder risico's rijden. Op dit laatste stuk kreeg Wim echter last van hevige buikkrampen en moest daardoor helaas twee keer stoppen. De verdere details willen wij u besparen. Aan de finish was hij zevende en licht teleurgesteld. Toch een zeer goede prestatie maar er had wellicht meer ingezeten. Vanmorgen weggegaan op de zesde plaats in het algemeen klassement en vanavond misschien een paar plaatsen lager. We houden u op de hoogte.

Het blijkt dat er veel mensen inloggen op onze internetsite www.huttengroep.nl waarop wij dagelijks verslag doen over onze belevenissen. De berichten in het gastenboek zijn ontzettend leuk en langs deze weg willen wij al onze gasten hiervoor bedanken. Ga zo door wij vinden het erg leuk.

Op dit moment is al bekend dat Alex/Smit zeer goed presteren.
Op dit moment zijn zij ruim halverwege de etappe maar als laatste gestart
zijn zij er al heel wat voorbij gegaan.
Het is nu 15.30 uur en wij verwachten de finish om 17.00 uur dus er kan nog heel wat gebeuren. Hutten/Lucas rijden op dit moment ook een goede etappe ook een goede etappe. Het gaat dus goed met ons Hutten team.
31-10-01 - De dag van Wim Hutten
Met afstand de zwaarste dag van deze Dubai rally 2001. Alleen maar zandduinen, zandduinen en nog eens zandduinen. Wim had vooraf al een goed
gevoel en zat lekker in zijn vel. Dat bleek wel want aan de finish kwam hij brutaal vlak achter de goed betaalde professionals als zesde binnen. Daarna was het de eerste dertien minuten erg stil aan de finish en toen kwamen er
weer een aantal professionals aan de streep. Dat deze prestatie zijn tol had geeist was echter duidelijk aan Wim te zien. Ook het lijf ging protesteren en er komen blessures. Maar bij het zien vanhet algemeen klassement leek het net of de pijntjes wat minder werden. Een zesde plaats midden tussen de profs. !
Gedurende de terugreis naar het bivak ging de motor echter een raar geluid maken en de schrik sloeg alle leden van het team om het hart. De kopman was in problemen. Het probleem was een losgelopen onderdeel van de waterpomp. Dit kon echter door een noodreparatie worden verholpen. Een grote zorg blijft echter een ringetje van nog geen twee cent dat ergens in het koelsysteem moet zitten.
Dit kan er niet uitgehaald worden en als dit tussen de waterpomp komt te zitten is het einde verhaal voor Wim. Maar het team is niet pessimistisch gestemd. Het kan ook gewoon goed gaan. Laten we daar dan maar op hopen. maar een ringetje

Onze beide Hermannen reden weer een uitgekiende race maar kwamen wel een paar keer vast te zitten en verloren door het uitgraven ruim 2 uur. Aangezien de start door de weersomstandigheden was verlaat konden zij de proef niet helemaal afmaken. De organisatie liet de rijders nier meer door bij de voorlaatste controlepost.. Dit voor hun eigen veiligheid.
Het rijden gaat de beide mannen steeds beter af. Gedurende de wedstrijd hebben zij zelfs nog een paar lessen van een echte arabier gehad.

Morgen staat ook het team Jansen/Smit weer aan de start. Ondanks dat er niet gerepareerd kon worden hebben zij besloten toch van start te gaan. Zij hebben echter alleen maar hoge gearing ter beschikking en zullen hun tactiek hierop moeten afstellen. Zij zijn echter voldoende gemotiveerd om iets te laten zien. Want dat Alex kan rijden heeft hij onder meer laten zien in de proloog
met een keurige zestiende plaats. Morgen zijn in de proef wat minder hoge duinen verwerkt dus het moet kunnen. Zet hem op Alex en Henk !
30-10-01 - 24.00 uur dubai time.

Hutten team volledig aan de finish maar moet de eerste teleurstelling incasseren.

Wim kwam op een keurige negende plaats aan de finish. Ondanks een paar kleine foutjes en een stop in verband met benzine problemen een zeer goede prestatie. En dan te bedenken dat het favoriete terrein van Wim nog moet komen. Tijdens deze snelle etappes zoals vandaag ontstaan er niet van die grote verschillen. Morgen worden de verschillen echter een stuk groter. Een paar honderd kilometer dwars door hoge bergen van zand daar hebben de meeste rijders een hekel aan. Dit is echter Wim zijn specialiteit. Om vijf uur in de morgen Dubai tijd is de briefing en om half zeven gaan we weer van start.

Onze beide Hermans blijven ons verbazen.Wat denkt u van een 15e plaats overall ? Wat dat voor zijn klasse inhoudt is nu nog niet bekend maar het ereschavot is duidelijk inzicht.
Alex Jansen en Henk Smit hebben een hele goede etappe gereden maar kwamen op drie kilometer van de finish aan het dwalen. Zover zelfs dat zij zich wel vier a vijf maal volledig ingroeven. Door het volgen van een voorganger kwamen zij in zeer ernstige problemen zodanig dat zij het team opdracht gaven de organisatie te vragen ze uit de nood te komen helpen. Dit betekent dat men uitgeschakeld is voor een goede klassering. Aangezien zij buiten de piste waren beland duurde het even voordat er hulp aanwezig was. Nog eenmaal hebben de beide heren het geprobeerd. De auto uitgraven de rij platen eronder en gas geven ! Het wonder gebeurde ze kwamen los en in het zand van Dubai liggen de rij platen nu als bewijs. Natuurlijk had dit team 225 veel tijd gekost. Maar de finish werd gehaald voorwaar een knappe prestatie zeker gezien de vele uitvallers van vandaag. Achteraf blijkt dat al vrij vroeg in de etappe het mechanische noodlot Alex parten heeft gespeeld. Al vrij vroeg kon hij niet meer schakelen van hoge naar lage gearing. Op vrij vlakke stukken geen probleem maar in het zand dodelijk. Aangezien de versnellingsbak gewisseld moet worden en gezien de moeilijkheden in de etappe van morgen is besloten het team morgen niet van start te laten gaan. Morgen wordt getracht de auto te repareren en donderdag hoopt het team weer aan de rally mee te kunnen doen. Het klassement is natuurlijk voorbij maar in de komende etappes kan Alex misschien nog laten zien wat voor mogelijkheden hij samen met Henk Smit heeft. De teleurstelling binnen het team is natuurlijk enorm maar er zijn nog twee ijzers in het vuur. Dat het rijden in het zand enorme problemen kan geven hebben de beide volgauto's vandaag ook gemerkt. Beide hebben vastgezeten en dat heeft heel wat extra zweetdruppels gekost.
Het is nu 02.00 uur in de morgen van 1 november en over 2.5 uur gaat de wekker weer.
Namens het hele team bedankt voor uw blijken van medeleven in het gastenboek. Wij zijn hier allen heel blij mee. Wij houden u op de hoogte.

30-10-01 - 12.00 uur Dubai tijd (drie uur eerder)

De officiƫle start ging zoals men dit ook vaak op de televisie ziet. De motoren en de auto's een voor een op een verhoging en daar werd het startsein gegeven door sjeik Mouhammed en zijn zoon. Er stond een muziekkorps te spelen en dat die muzikanten niet ter plaatse aan de hitte zijn bezweken is onbegrijpelijk bij een temperatuur van 45 graden en die dikke uniformen. Na de start ging het in colonne naar de echte start aan de rand van de woestijn. Hier was het dus allemaal om begonnen. Uitgestrekte zandvlaktes hoge zandduinen. De motoren werden hier ook als eerste weggeschoten. Toen Wim nog drie starters voor zich had begon hij opeens te zwaaien. Hij kreeg de motor niet aan de praat. De accu weigerde alle diensten. Het service team was echter snel ter plaatse en met nog drie seconden te gaan liep de motor weer. Even hectisch maar daarna een voldaan gevoel dat het gelukt was. Hieruit blijkt maar weer eens dat rally rijden een mechanische sport is waar van alles mis kan gaan. De etappe vandaag is bijna 570 km lang en men denkt dat de snelste motoren er vier uur over doen. Het is dus een zeer snelle etappe met lange zandpaden. Maar wel midden door de woestijn zonder ANWB borden met behulp van een GPS en een roadbook. De grootste vijand van de rijders is in deze etappe is de hitte. Een service wagen rijdt na de start van Wim naar het bivak om de tenten daar te regelen en rijdt daarna door naar de finish om de rijders op te vangen. We gaan er natuurlijk van uit dat ze allen aankomen. Hoe laat dit zal worden is afwachten geblazen. Tot zover dit bericht gemaakt in de auto onderweg naar het bivak. We houden u op de hoogte..

30-10-01 - 18.00 uur Dubai tijd.

Wim is binnen en heeft volgens eigen zeggen matig gereden. Hij heeft een paar keer moeten zoeken naar de juiste weg en heeft een keer stil gestaan in verband met een benzine storing. Hij heeft dit zelf verholpen. Uitslagen hebben wij nog niet.Van de beide auto's op dit moment nog geen bericht. Maar geen bericht is goed bericht. De finish is naar voren gehaald aangezien de start later heeft plaats gevonden dan gepland.

29-10-01 - Hutten team goed van start !
De kop is er af met het rijden van de proloog. Midden in de woestijn was een circuit aangelegd van ongeveer 2.5 kilometer. Geen zuchtje wind, wit zand en 45 graden. De motoren waren het eerst aan de beurt en zij reden twee aan twee. Wim had nr. 52 en was in de eerste meters zijn directe

concurrent al te snel af en reed een zeer goede proloog . Zelf was hij niet helemaal tevreden omdat hij door het stof de motoren die voor hem reden niet goed kon zien. Er werd om de dertig seconden gestart en Wim haalde wel vijf motoren in Op dit moment is de uitslag nog niet bekend maar bij de eerste tien zit Wim zeker.. De auto's hebben ook een goede proloog gereden en beide rijders waren over het algemeen tevreden. Herman reed met de ramen open en na de finish lag er een paar kruiwagens vol zand in de cabine.

Alex met zijn crosse ervaring was naar onze meting ongeveer 7 seconden sneller. Tot zover het eerste bericht gelijk na de finish. Nu gaan we onderweg naar een hotel ongeveer 150 km hiervandaan direkt bij de start van de eerste officiƫle etappe
28-10-01 - De Technische keuring
stond vandaag op het programma en om precies tien uur moest het team ter keuring verschijnen met de beide auto's en de motor. Te laat leverde een geldstraf en straftijd op. Geen risico's nemen dus om acht uur ontbijten en om negen uur in de autos voor een ritje van twintig minuten naar de garage waar de keuring plaats zou vinden. Er waren roadbooks uitgegeven zodat iedereen de garage makkelijk zou kunnen vinden. Het lezen van zo'n roadbook is enorm belangrijk tijdens de rally want anders verdwaal je hopeloos. Iedereen wist hoe zon boekwerkje werkte en daar ging men van start. Om half tien ongeveer waren de beide volgautos, Wim op de motor en Alex Jansen met Henk Smit aanwezig.

Geen spoor echter van de beide Hermannen, tewijl zij toch als eerste waren vertrokken. Om tien voor tien nog geen spoor van de beide heren. Via de mobiele telefoon werd ons medegedeeld dat zij het spoor bijster waren maar er zo aankwamen. Veiligheidshalve hadden wij de organisatie ingelicht dat een van onze autos met pech langs de kant stond en dat het wat later zou worden. Op deze wijze hoopten wij straftijd en boete te voorkomen. Om een lang verhaal kort kort te maken om kwart voor elf arriveerden de beide heren. Zij hadden het verkeerde roadbook gelezen ! Dat dit de nodige hilariteit binnen het team met zich meebracht laat zich raden. Uiteindelijk werden onze voertuigen en de motor goedgekeurd en ontvingen wij geen straftijd en boete.
Vanmiddag de laatste puntjes op de i. Alex ging nog even met zijn wagen langs de Mitsubishi dealer om probleem te laten verhelpen. Gelukkig viel dit mee en met een beetje kontaktspray was alles weer snel verholpen.

Het uur U nadert met rasse schreden. Morgen de proloog over 2.5 kilometer. Dit is voornamelijk belangrijk voor de startvolgorde maar gaat ook over ruw terrein en dus oppassen geblazen. Vanmiddag nog even wat extra waterjerrycans gekocht want met temperaturen in de woestijn van 45 tot 50 graden is drinken echt van levensbelang, zowel voor de volgers als de rijders. Morgen gaat het circus dus van start met de briefing om 08.00 uur en de proloog om 13.00 uur. Dan verplaatsen wij ons 175 km om de volgende morgen de eerste etappe te beginnen. We houden u op de hoogte.
27-10-01 - Vandaag de auto's en de motor opgehaald vanaf de haven van Dubai.
Om tien uur dienden wij aanwezig te zijn. Het was warm, warm en warm wel 45 graden een nergens schaduw. Iedereen was aanwezig maar het wachten was op een of andere sheik. Die moest de eerste container officieel openen. Om elf uur was er nog geen sheik te bekennen en zachtjes begon de stoom bij sommigen uit de oren te komen. Na veel geharrewar en ook wel grappige momenten was het dan eindelijk zover. De eerste container werd geopend.... en daar stond hij dan: De Mitsubishi van Herman Hutten en Herman Lucas. Het was starten en lopen. Toch wel een uniek moment als je de auto weer terug ziet.

Wim had met zijn motor enige start problemen en ook bij Alex Jansen ging het starten niet zo vlotjes. Maar om twaalf uur reden we met het hele team: de twee Mitsubishis de KTM motor en de beide volgautos van de haven naar de parkeerplaats bij het hotel. Na weer die lichte lunch bij het zwembad was het tijd om eens kennis te nemen van de woestijn. Dit heeft heel wat spektakel teweeg gebracht en een van de autos reed zich vast in de zandduinen. Maar niet getreurd in de woestijn is het nog tien graden warmer dus dat uitgraven gaf geen problemen. Maar uiteindelijk was de eerste kennismaking met het zand van Dubai een succes want iedereen kwam weer ongeschonden op de parkeerplaats aan. Gauw een slokje drinken (cola !) en vlug aan de slag met stickers en het uitpakken en verdelen van onderdelen en gereedschap ver de beide volgautos.

De nummers van de deelnemers zijn gewijzigd: Herman Hutten/Herman Lucas nr.224 en Alex Jansen/Henk Smit nr.225. Wim Hutten die steeds meer zelfvertrouwen krijgt en voor verassingen kan zorgen heeft nr. 52. De motor van Wim loopt als een zonnetje en zijn nieuwe monteur Marco ten Berge is een echte duizendpoot.. Morgen volt de technische keuring en de rally koorts begint binnen het team te komen. Men wordt wat stiller en wat scherper want het aftellen is begonnen. Vanavond zijn we naar een Japans restaurant geweest en hebben heerlijk gegeten. Toch blijft het afzien hoor zo'n rally.
26-10-01 - Over onze tweede dag valt eigenlijk niet zoveel te vertellen
Om 08.30 ontbijten maar een paar leden van ons team hadden de europese tijd nog in de mobiele telefoon staan dus dat werd iets later. Met onze service wagens naar de haven om onze rally auto's en de motor op te halen. Helaas dat ging niet door.

Vrijdag is in Dubai zondag en dan wordt er dus niet gewerkt. Geen nood dan maar de inschrijvings papieren in orde maken, Dat valt dus niet mee ! Bijna een hele dag papieren invullen, controleren etc. etc. Wij waren als Hutten Team aande beurt..helaas lunch pauze, kom over twee uur maar terug.
Die tijd hebben wij doorgebracht aan het zwembad met een lichte lunch. Zo'n rally is toch best zwaar !
Aan het eind van de middag hebben wij een rondrit door Dubai gemaakt. Schepen van 40 meter, Golfbanen met een clubhuis zoals paleis Soestdijk en overal groene bomen en planten. De bodem is van zand, de temperatuur is 40 graden maar als de sheiks willen dat er iets groeit dan groeit het ook. Nog even op de parkeerplaaats gestaan van het duurste hotel van de wereld maar daar zijn we maar weer snel doorgereden. Hoezo jaloers ?

s 'Avonds hebben wij uitbreid gegeten bij een italiaans restauranten omdat wij morgen de auto's en de motor van Wim al vroeg moeten ophalen hebben we hetniet te laat gemaakt. Toch is het wel afzien zo'n rally reken daar maar op.
25-10-01 - Team vertrokken naar Dubai
In de trein naar Schiphol was het erg druk en onderweg was er nog een aangename verrassing voor Chris. Plotseling stond zijn dochter voor zijn neus. Amber ging haar vader uitzwaaien op Schiphol. Hij was even sprakeloos en dat gebeurt niet vaak.
Het omruilen van het ticket van Dick Veurink voor Marco ten Berge ging niet erg vlotjes. Een nieuw ticket wilde men wel verkopen maar omruilen dat ging niet en het nieuwe ticket moest ook nog eens ruim fl. 1000,= duurder zijn. Met behulp van Annemarie Koopmans van Holland Travel is alles toch nog goed gekomen.

De controle op Schiphol was zeer scherp en er stonden lange rijen voor de toegangspoorten naar de vliegtuigen. Maar je hoorde niemand klagen er was begrip bij iedereen. Hoelang zal dit echter nog duren ?
Op Schiphol werden de eerste (alcoholische) versnaperingen naar binnen gewerkt.
Een hele liter bier en dan plotseling een oproep om snel naar het vliegtuig te komen. Dan komen de echte drinkers boven drijven.
De bokken worden van de schapen gescheiden en onze groep bestaat voornamelijk uit bokken.
23-10-01 - Pech voor Dick Veurink
Dick Veurink de vaste monteur van Wim Hutten kan door een blessure aan zijn hand niet mee naar Dubai. Door een klein bedrijfsongelukje is zijn pink zodanig gehavend dat hij bij het sleutelen hier te veel last van heeft. De teleurstelling binnen het team is natuurlijk groot. Wim Hutten is nu op zoek naar een andere monteur die voor de reparatie en het onderhoud van zijn motor kan zorgen.
01-10-01 - Auto's en motor ingescheept.
Op maandag 1 oktober was het een drukte van belang bij de eigen garage van het Hutten Rally team te Beerzerveld. De beide Mitsubishi's en de KTM motor werden op de vrachtwagen geladen om naar Genua gereden te worden. Daar zouden zij in een container geladen worden om vervolgens naar Dubai verscheept te worden. Vlak voor het opladen werd er echter nog druk gesleuteld aan de tripmaster van de auto van het team Hutten/Lucas. Gerard de chef werkplaats van Garage Beerzerveld had de storing echter snel gevonden en zo kon de vrachtwagen om 14.00 uur richting Genua vertrekken. Op 3 oktober kwam het bericht van de chauffeur dat de auto's en de motor in Genua waren ingeklaard. Toen dit bericht aan kwam was er bij de rijders een gevoel van: we kunnen niet meer terug nu gaat het echt gebeuren.