| Nieuws |
| Dakar - 2004
Nieuws archief |
Vorige Rallys

De Dakar Rally van Dag tot Dag:

Woensdag 8 januari

Dik Veurink is al een beetje van de schrik bekomen want hij vond nog twee pakjes sigaretten. Met een beetje minderen kan hij hier dus twee dagen mee doen. Dan moet hij aan de plaatselijke sigaretten maar die smaken volgens hem niet goed.

Hoe dit afloopt zullen we wel merken. Hilbrand rookt ondertussen onverstoord zijn sigaren en soms lijkt de cabine van de Unimog echt een rokershol. Goed dat ik gestopt ben met roken. Vandaag de eerste marathon etappe. Twee etappes achter elkaar zonder assistentie. Wij hebben vanmorgen afscheid genomen van Henk Vercoelen en de beide Hermannen. Zij slapen vanavond in een apart bivak halverwege de marathon etappe van 1100 km. De Unimog is vandaag rechtstreeks naar het volgende bivak gereden. Ruim 850 km maar gelukkig over goed begaanbare wegen. Wat een land dat Libië, eindeloze dorre vlakten en honderden kilometers geen mens te zien. Hoezo overbevolking ?

Onze rijders hebben dus zelf wat onderdelen meegenomen zodat zij kleine reparaties zelf kunnen verrichten. Je moet hier wel wat geluk mee hebben maar geluk dwing je af, is ons motto. De stemming in het team is goed, iedereen heeft zijn plaats gevonden en de taken zijn verdeeld. Het loopt goed en de motor en de rallywagen houden zich uitstekend. Wat normaal onderhoud en een scheurtje in een spatscherm lassen is tot op heden alles. Toch zijn er al wat uitvallers te betreuren.

Zoals gezegd de stemming is goed en gisterenavond hebben we een klein feestje gevierd. Herman op zijn gitaar en een groot gedeelte van de Nederlandse deelnemers bij ons onder de party tent. Kruidenbitter en harde worst wat wil een mens nog meer. Het slapen in de tentjes is een aparte ervaring maar op een luchtbed wil het best. Trouwens we hebben het heel goed voor elkaar. Licht, lucht, tafels en stoelen en een party tent incl. feestverlichting. We krijgen heel veel bezoek en onze voorraad kruidenbitter slinkt te snel. Heren sponsors u weet genoeg. Het is nu 20.00 uur en wij hebben nog geen informatie over onze rijders. Vanavond hebben wij dus vrij en daar zullen we gepast gebruik van maken.

U hoort nog van ons.



Traject: 5 km speciale stage: 584 km Traject: 102 km Totaal: 691 km.

Parallel route voor support crew: 837 km.

De eerste marathon stage. De ondersteunende autos (behalve die in de race deelnemen) zijn niet iin het Ghat kamp. Zij gaan direct naar Sabha. Een van de beste stages van Dakar 2003 die de binnenkomst in Libië markeert.  Een tip-top fysieke conditie en foutloos geprepareerde voertuigen zijn essentieel. De track, snel maar gevarieerd in de eerste 300 kilometers, brengt de deelnemers naar de ingang van de Awbari Erg, welke al in 1989 werd bereden: 50 km gigantische duinen met magnifieke vormen. Het is een kwestie van de juiste weg vinden tussen de massieve ergs, iedere keer weer. De track gaat vervolgens door indrukwekkend landschap: ravijnen en andere grote uitgestrekte stukken zand, met afwisselend ieder type moeilijkheidsgraad die men in een rally als Dakar kan tegenkomen. Dit is de langste speciale stage in de rally.