Luidt een volkswijsheid niet, dat als er eenmaal iets fout gaat er meer fout gaat? We zeggen ook wel: 'een ongeluk komt nooit alleen' en noemen het de 'wet van Murphy'. Zo ongeveer op het moment dat Herman Hutten de handdoek in de ring moest gooien, strandde ook de assistentie-auto van Johan ten Dam en Chris Walraven. In het donker reden ze in een diep gat en sloegen over de kop. Chris Walraven: "We wisten niet wat ons gebeurde! We reden met een gangetje van 80 km/h en plotseling hield de weg op. Er was geen remmen aan en we doken letterlijk drie meter naar beneden."
Ze kropen allebei uit de gehavende Pajero, maar bij Chris leek het er aanvankelijk slecht uit te zien omdat hij nauwelijks een ledemaat kon bewegen. Gelukkig zakte dat af en kwamen beweging en gevoel terug. Wel hadden ze schaafwonden en liep Chris een flinke wond aan zijn kin op. Hij reageert er nu op met een "Nou wás ik niet de knapste, maar met alleen een pleister red ik dit denk ik niet. Dan moet ik er straks thuis maar wat aan laten doen. Wie weet knap ik er verder ook wel van op
"
Inmiddels zijn beide mannen met de Pajero met behulp van de eigen servicetruck die hen op de coördinaten kon terugvinden, weergekeerd in Atar en daar konden Herman Hutten en Hennie Wullink zich bij hen voegen. Want zij waren 's ochtends uiteindelijk op eigen kracht, nog voordat Chris en Johan vanuit Atar met hulp konden komen, weer vlot gekomen. Overigens moesten zij van de organisatie wel een document tekenen dat ze voor eigen risico 's nachts bij de auto bleven en niet met de repatriëringtruck van de organisatie mee terug gingen. "Ik laat mijn auto daar níet alleen staan, dan weet ik precies wat ik de volgende dag terugvind: niets!", aldus Herman.
In Atar troffen ze ook de ploeg van Leyds en Vaanholt en u worden plannen gemaakt om op een of andere wijze naar Dakar te komen. Dan kunnen in elk geval de auto's verscheept worden. Ze hebben al een aanbod van een lokale vervoerder gehad. "Die wilde ons wel voor 9.000 euro naar Dakar brengen", aldus Chris. "Maar dat doen we dus mooi niet. Wellicht kunnen we achter de truck van Leyds mee op sleeptouw of moeten we een vrachtwagen regelen waar de auto op kan om hier weg te komen."
Herman en Hennie zijn vastbesloten om, nu de Sorento weer vooruit kan, naar de rustdag (12 januari) te gaan. Daar landen dit weekend de sponsors en 'die hebben er recht op om mijn tronie daar te zien' zou Herman gezegd hebben. De mannen van de servicetruck zijn, na Chris en Johan te hebben afgeleverd en (vooral) geslapen te hebben, op pad gegaan om het bivak in Nema aan het eind van de proef van vandaag nog op tijd te bereiken. Een afstand van 'slechts' 1.500 kilometer
|
|
|