Voor Herman Hutten en Bob ten Harkel was het spijtig dat de tweede klassementsproef, normaliter een schitterende proef, werd geneutraliseerd. Beiden ligt deze proef zeer goed en zij waren beiden goed onderweg toen de organisatie besloot de proef te neutraliseren. Voor de autos die nog niet gestart waren een groot voordeel, want hun auto werd niet bijna onherkenbaar door de modder. Onze beide Kias waren al acht kilometers onderweg toen zij werden gestopt. Dus was er wel wat werk aan de winkel: goed schoon spuiten is zeer belangrijk anders kun je de komende dagen geen sleutel meer op een bout zetten. De modder wordt namelijk zo hard als beton.
De drie mensen in de vrachtwagen hadden buiten het normale onderhoud aan de Kias nog een extra probleem op te lossen. Er was een achterkeerring van de achteras van de Unimog kapot gegaan en dat betekende drie uur extra sleutelen; waar ze hadden gehoopt enkele uren extra te kunnen slapen. De beide Kias stonden na een verbindingsetappe van ongeveer 500 kilometer rond middernacht in het parc fermé. Op weg daarheen nog even schrik toen Bob ineens stopte langs de kant van de weg. Zijn oliedruk was plotseling weggevallen, maar gelukkig viel het mee en was er geen aanwijsbare oorzaak.
Vannacht is voorlopig de laatste kans op een echte douche voor de komende weken, dus maken we daar nog gretig gebruik van. Morgenochtend vertrekt de Unimog al weer om 7.00 uur voor de ruim 800 kilometer lange reis naar de boot die ons naar Tanger brengt. Morgenavond slapen we in onze tentjes in het bivak en dan gaat het eigenlijk pas beginnen.
Morgen nog wel even een proef van 9 kilometer op het strand. Hier valt niet veel te winnen, maar alles te verliezen. De goede plaatsen in het algemeen klassement moeten behouden blijven want dan starten onze autos redelijk van voren en zullen ze normaal gesproken ook niet in het donker aankomen. Wij denken morgen om 2.00 uur snachts op de boot te zitten en om 5.00 uur in het bivak aan te komen. Daarna gezond weer op voor een flinke proef van een paar honderd kilometer. Mooi hoor, zon Dakar.
|
|
|